The men of the [Israelite] Ma`amad fasted on four days of that week,
from Monday to Thursday; they did not fast on Friday out of respect for
the Sabbath nor on Sunday in order not to change over [without a break]
from the rest and delight [of the Sabbath] to weariness and fasting and
so [perhaps] die. On Sunday [they read], in the beginning, and, let there be a firmament; on Monday, let there be a firmament, and, let the waters be gathered together; on Tuesday, let the waters be gathered together, and, let there be lights; on Wednesday, let there be lights, and, let the waters swarm; on Thursday, let the waters swarm, and, let the earth bring forth; on Friday, let the earth bring forth, and, and the heavens [and the earth] were finished. Two persons read between them a long section and one a short section. At shaharith, Musaf, and Minhah they assembled and read [the requisite] section by heart, in the same way as people recite the Shema. they did not assemble at Minhah on Friday out of respect for the Sabbath. |
תענית
4.3 ביום הראשון, ''בראשית'' (בראשית א,א) ו''יהי רקיע'' (בראשית א,ו) ׃ בשני, ''יהי רקיע'' ו''ייקוו המים'' (בראשית א,ט) ׃ בשלישי, ''ייקוו המים'' ו''יהי מאורות'' (בראשית א,יד) ׃ ברביעי, ''יהי מאורות'' ו''ישרצו המים'' (בראשית א,כ) ׃ בחמישי, ''ישרצו המים'' ו''תוצא הארץ'' (בראשית א,כד) ׃ בשישי, ''תוצא הארץ'' ו''ויכולו השמיים והארץ, וכל צבאם'' (בראשית ב,א) ׃ פרשה גדולה קורים אותה בשניים, וקטנה ביחיד-- בשחרית ובמוסף; במנחה נכנסין וקורין על פיהם, כקורין את שמע׃ ערב שבת במנחה, לא היו נכנסין, מפני כבוד השבת |
On any day when Hallel was recited there was no Ma`amad [service] at shaharith; [on the day when] a Musaf-offering [was brought] there was none. At Ne`ilah, [on the day observed as] the wood-festival there was none at Minhah; this is the opinion of R. Akiba. Ben `Azzai said to him: thus did R. Joshua learn: [on the day when] a Musaf-offering [was brought] there was none at Minhah; [on the day observed as] the wood-festival there was none at the closing of the gates. Thereupon R. Akiba retracted and learnt like ben `Azzai. |
תענית
4.4 כל יום שיש בו הלל, אין בו מעמד בשחרית; קרבן מוסף, אין בנעילה; קרבן עצים, אין במנחה, דברי רבי עקיבה׃ אמר לו בן עזאי, כך היה רבי יהושוע שונה, קרבן מוסף, אין במנחה; קרבן עצים, אין בנעילה׃ חזר רבי עקיבה להיות שונה כדברי בן עזאי |
Click here for the hebrew/english of Perek 4 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here