Audio by Shimi Berger

It is a proper conclusion that if the first evidence [that the woman had secluded herself with the man], which does not prohibit her [to her husband] for all time, is not established by fewer than two witnesses, is it not right that the final evidence [that she had misconducted herself] which prohibits her to him for all time, should not be established by fewer than two witnesses! Therefore there is a text to state, and there be no witness against her, i.e., whatever [evidence] there may be against her [is believed, even if it be only one witness] and with respect to the first evidence [about her seclusion with the man, that one witness suffices may be argued by] a fortiori reasoning as follows if the final evidence [regarding misconduct], which prohibits her to her husband for all time, is established by one witness, is it not proper that the first evidence, which does not prohibit her to him for all time, should be established by one witness! Therefore there is a text to state, because he hath found some unseemly matter in her, and elsewhere it states, at the mouth of two witnesses, or at the mouth of three witnesses, shall a matter be established; as the `matter` mentioned in this latter case must be confirmed by the testimony of two witnesses, so also here [in the case of the suspected woman] the `matter` must be confirmed by the testimony of two witnesses.

 סוטה 6.3
שהיה בדין, ומה אם עדות הראשונה שאין אוסרתה איסור עולם, אינה מתקיימת בפחות משניים-- עדות האחרונה שהיא אוסרתה איסור עולם, אינו דין שלא תתקיים בפחות משניים׃ תלמוד לומר ''ועד אין בה''  (במדבר ה,יג) , כל שיש בה׃ קל וחומר לעדות הראשונה מעתה׃ ומה אם עדות האחרונה שהיא אוסרתה איסור עולם, הרי היא מתקיימת בעד אחד-- עדות הראשונה שאינה אוסרתה איסור עולם, אינו דין שתתקיים בעד אחד׃ תלמוד לומר ''כי מצא בה ערוות דבר-- וכתב לה''  (דברים כד,א) , ולהלן הוא אומר ''על פי שניים עדים, או על פי שלושה עדים-- יקום דבר''  (ראה דברים יט,טו) -- מה ''דבר'' האמור להלן על פי שניים עדים, אף ''דבר'' האמור כאן על פי שניים עדים

If one witness says that she misconducted herself and another witness says that she did not, or if a woman says [of her] that she misconducted herself and another woman says that she did not, she drinks the water. If one witness says that she misconducted herself and two say that she did not, she drinks the water. If two say that she misconducted herself and one says that she did not, she does not drink it.

 סוטה 6.4
עד אחד אומר נטמאת ועד אחד אומר לא נטמאת, אישה אומרת נטמאת ואישה אומרת לא נטמאת-- הייתה שותה׃ עד אומר נטמאת, ושניים אומרין לא נטמאת-- הייתה שותה; שניים אומרין נטמאת, ועד אחד אומר להן לא נטמאת-- לא הייתה שותה

Click here for the hebrew/english of Perek 6 from emishna.com

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here