Audio by Shimi Berger

If she was clothed in white, he clothes her in black. If she wore golden ornaments and necklaces, ear-rings and finger-rings, they remove them from her in order to make her repulsive. After that [the priest] takes a common rope and binds it over her breasts. Whoever wishes to look upon her comes to look with the exception of her male and female slaves, because her heart is made defiant through them. All women are permitted to look upon her, as it is said, that all women may be taught not to do after your lewdness.

 סוטה 1.6
הייתה מתכסה בלבנים, מכסה בשחורים; היו עליה כלי זהב, קטליות, נזמים, וטבעות-- מעבירם ממנה, כדי לנוולה׃ ואחר כך מביא חבל מצרי, וקשרו למעלה מדדיה׃ וכל הרוצה לראות, בא ורואה-- חוץ מעבדיה ושפחותיה, מפני שליבה גס בהן; וכל הנשים מותרות לראותה, שנאמר ''וניווסרו כל הנשים, ולא תעשינה כזימתכנה''  (יחזקאל כג,מח)

In the measure with which a man measures it is meted out to him. She adorned herself for a transgression; the Holy One, blessed be He, made her repulsive. She exposed herself for a transgression; the Holy One, blessed be He, held her up for exposure. She began the transgression with the thigh and afterwards with the womb; therefore she is punished first in the thigh and afterwards in the womb, nor does all the body escape.

 סוטה 1.7
במידה שאדם מודד, בה מודדין לו׃ היא קישטה את עצמה לעבירה, והמקום ניוולה; היא גילתה עצמה, והמקום גילה עליה׃ הירך התחילה בעבירה תחילה, ואחר כך הבטן; לפיכך תלקה הירך תחילה, ואחר כך הבטן׃ ושאר כל הגוף, לא פלט

Click here for the hebrew/english of Perek 1 from emishna.com

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here