A `stubborn and rebellious son` is tried on account of his ultimate destiny: let him die innocent and let him not die guilty. For the death of the wicked benefits themselves and the world; of the righteous, injures themselves and the world. Wine and sleep of the wicked benefit themselves and the world; of the righteous, injure themselves and the world. The scattering of the wicked benefits themselves and the world; of the righteous, injures themselves and the world. The assembling of the wicked injures themselves and the world; of the righteous, benefits themselves and the world. The tranquillity of the wicked injures themselves and the world; of the righteous, benefits themselves and the world. |
סנהדרין 8.5 בן סורר ומורה, יידון על שם סופו-- ימות זכאי, ואל ימות חייב׃ שמיתתן של רשעים-- הניה להם, והניה לעולם; ולצדיקים-- רע להם, ורע לעולם׃ יין ושינה לרשעים-- הניה להם, והניה לעולם; ולצדיקים-- רע להם, ורע לעולם׃ פיזור לרשעים-- הניה להם, והניה לעולם; ולצדיקים-- רע להם, ורע לעולם׃ כינוס לרשעים-- רע להם, ורע לעולם; ולצדיקים-- הניה להם, והניה לעולם׃ שקט לרשעים-- רע להם, ורע לעולם; ולצדיקים-- הניה להם, והניה לעולם |
[The thief] who burrows his way in is judged on account of its probable outcome. If he broke through and broke a jug, should there be `blood-guiltiness for him, he must pay [for the jug], but if there is no `blood-guiltiness for him, he is not liable. |
סנהדרין 8.6 הבא במחתרת, יידון על שם סופו׃ היה בא במחתרת, ושבר את החבית-- אם יש לו דמים, חייב; ואם אין לו דמים, פטור |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here