Audio by Dovid Stern

If he stole of his father`s and ate it in his father`s domain, or of strangers and ate it in the domain of the strangers, or of strangers and ate in his father`s domain, he does not become a `stubborn and rebellious son,` until he steals of his father`s and eats in the domain of strangers. R. Jose, son of R. Judah said: until he steals of his father`s and mother`s. סנהדרין 8.3
גנב משל אביו ואכל ברשות אביו, משל אחרים ואכל ברשות אחרים, משל אחרים ואכל ברשות אביו-- אינו נעשה בן סורר ומורה׃ עד שיגנוב משל אביו, ויאכל ברשות אחרים׃ רבי יוסי ברבי יהודה אומר, עד שיגנוב משל אביו, ומשל אימו
If his father desires [to have him punished], but not his mother; or the reverse, he is not treated as a `stubborn a rebellious son`, unless they both desire it. R. Judah said: if his mother is not fit for his father, he does not become a `stubborn and rebellious son`. 
If one of them [his father or his mother] had a hand or fingers cut off, or was lame, dumb, blind or deaf, he does not become a `stubborn and rebellious son`, because it is written,`then shall his father and his mother lay hold on him`, this excludes those with hands or fingers cut off; `and bring him out`, excluding lame parents; `and they shall say`, excluding the dumb; `this our son`, excluding the blind; `He will not obey our voice, excluding the deaf. He is admonished in the presence of three and flagellated. If he transgresses again after this, he is tried by a court of twenty three, and cannot be sentenced to stoning unless the first three are present, because it is written, `this our son`, implying, `this one who was whipped in your presence`. 
If he [the rebellious son] fled before his trial was completed, and then his nether hair grew round, he is free. But if he fled after his trial was completed, and then his nether hair grew round, he remains liable.
סנהדרין 8.4
היה אביו רוצה ואימו אינה רוצה, אימו רוצה ואביו אינו רוצה-- אינו נעשה בן סורר ומורה׃ רבי יהודה אומר, אם לא הייתה אימו ראויה לאביו, אינו נעשה בן סורר ומורה׃ היה אחד מהם גידם, או חיגר, או אילם, או סומא, או חירש-- אינו נעשה בן סורר ומורה׃ שנאמר ''ותפשו בו''  (דברים כא,יט) , ולא גידמין; ''והוציאו אותו''  (שם) , ולא חיגרין; ''ואמרו''  (דברים כא,כ) , ולא אילמין; ''בננו זה''  (שם) , ולא סומין; ''איננו שומע, בקולנו''  (שם) , ולא חירשים׃ מתרים בו בפני שלושה, ומלקין אותו׃ חזר וקילקל, נידון בעשרים ושלושה; ואינו נסקל, עד שיהו שם שלושה הראשונים-- שנאמר ''בננו זה'', זה הוא שלקה בפניכם׃ ברח עד שלא נגמר דינו, ואחר כך הקיף זקן התחתון-- פטור; אם משנגמר דינו ברח, ואחר כך הקיף זקן התחתון-- חייב

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here