If one [witness] testifies, `[it happened] on the second of the month,` and the other, `on the third of the month:` their evidence is valid, for one may have been aware of the intercalation of the month and the other may not have been aware of it. If, however, one says, `on the third,` and the other, `on the Fifth, their evidence is invalid. Similarly, if one testifies, `during the second hour [of the day]` and the other `during the third hour:` their evidence is valid. But if one says, at three,` and another, `at five,` their evidence is invalid. R. Judah said: [even then, their evidence is] valid. But if one says, `at five,` and the other, `at seven,` their evidence is invalid, for at five the sun is to the east, while at seven, the sun is to the West. |
סנהדרין 5.3 אחד אומר בשניים בחודש, ואחד אומר בשלושה-- עדותן קיימת׃ שזה ידע בעיבורו של חודש, וזה לא ידע׃ אחד אומר בשלושה בחודש, ואחד אומר בחמישה-- עדותן בטילה׃ אחד אומר בשתי שעות, ואחד אומר בשלוש-- עדותן קיימת׃ אחד אומר בשלוש, ואחד אומר בחמש-- עדותן בטילה; רבי יהודה אומר, קיימת׃ אחד אומר בחמש, ואחד אומר בשבע-- עדותן בטילה׃ שבחמש חמה במזרח, ובשבע חמה במערב |
After this, the second [witness] is admitted and [likewise] examined. If
their evidence tallies, they [the judges] commence [the proceedings] in
favour [of the accused]. Should one of the witnesses declare, `I have something to say in his favour`; or one of the disciples, `I have an argument in his disfavour`, he is silenced. But if a disciple says, `I have something to plead in his favour`, he is brought up and seated with them, and does not descend from there all that day. If there is substance in his statement he is heard. And even if he [the accused] himself says,` I am in a position to plead in my own defence, he is heard, provided there is substance in his statement. |
סנהדרין 5.4 היו מכניסין את השני, ובודקין אותו; נמצאו דבריהם מכוונין, פותחים בזכות׃ אמר אחד מן העדים, יש לי ללמד עליו זכות, או אחד מן התלמידים, יש לי ללמד עליו חובה-- משתקין אותו׃ אמר אחד מן התלמידים, יש לי ללמד עליו זכות-- מעלין ומושיבין אותו עימהם, ולא היה יורד משם כל היום; ואם יש ממש בדבריו, שומעין לו׃ אפילו אמר, יש לי ללמד לעצמי זכות-- שומעין לו, ובלבד שיהא ממש בדבריו |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here