And three rows of scholars sat in front of them; each knowing his own place. In case it was necessary to ordain [another judge], he was appointed from the first [row] in which case one of the second [row] moved up to the first, one of the third to the second, and a member of the assembled [audience] was selected and seated in the third [row]. He did not sit in the place vacated by the first but in the place suitable for him. |
סנהדרין 4.4 ושלוש שורות של תלמידי חכמים יושבין לפניהם, כל אחד ואחד מכיר את מקומו׃ צרכו לסמוך-- סומכין מן הראשונה, אחד מן השנייה בא לו לראשונה, ואחד מן השלישית בא לו לשנייה; ובוררין להן עוד אחד מן הקהל, ומושיבין אותו בשלישית׃ לא היה יושב במקומו של ראשון, אלא יושב במקום שהוא ראוי לו |
How were the witnesses inspired with awe? Witnesses in capital charges were brought in and intimidated [thus]: perhaps what ye say is based only on conjecture, or hearsay, or is evidence from the mouth of another witness, or even from the mouth of a trustworthy person: perhaps ye are unaware that ultimately we shall scrutinize your evidence by cross examination and inquiry? Know then that capital cases are not like monetary cases. In civil suits, one can make monetary restitution and thereby effect his atonement; but in capital cases he is held responsible for his blood [sc. the accused`s] and the blood of his [potential] descendants until the end of time, for thus we find in the case of Cain, who killed his brother, that it is written: the bloods of thy brother cry unto me: not the blood of thy brother, but the bloods of thy brother, is said i.e., his blood and the blood of his [potential] descendants. (alternatively, the trees and stones.) bloods of thy brother, teaches that his blood was splashed over for this reason was man created alone, to teach thee that whosoever destroys a single soul of Israel, Scripture imputes [guilt] to him as though he had destroyed a complete world; and whosoever preserves a single soul of Israel, Scripture ascribes [merit] to him as though he had preserved a complete world. Furthermore, [He was created alone] for the sake of peace among men, that one might not say to his fellow, `my father was greater than thine, and that the Minim might not say, there are many ruling powers in Heaven; Again, to proclaim the greatness of the Holy One, blessed be He: for if a man strikes many coins from one mould, they all resemble one another, but the Supreme King of kings, the Holy One, blessed be He, fashioned every man in the stamp op the first man, and yet not one of them resembles his fellow. Therefore every single person is obliged to say: the world was created for my sake. Perhaps ye will say: why should we incur this anxiety? [know then:] is it not already written, and he being a witness, whether he hath seen or known, if he do not utter it? And should ye say: why should we bear guilt for the blood of this [man]: surely, however, it is said, when the wicked perish, there is joy! |
סנהדרין 4.5 כיצד מאיימין על עדי נפשות׃ היו מכניסין אותן, ומאיימין עליהן, שמא תאמרו מאומד, ומשמועה, עד מפי עד, מפי אדם נאמן שמענו, או שמא שאין אתם יודעים שסופנו לבדוק אתכם בדרישה ובחקירה׃ היו יודעין, שלא כדיני ממונות דיני נפשות׃ דיני ממונות, אדם נותן ממונו ומתכפר לו; ודיני נפשות, דמו ודם זרעותיו תלויים בו עד סוף העולם-- שכן מצינו בקין, שנאמר ''קול דמי אחיך, צועקים אליי מן האדמה'' (בראשית ד,י) , אינו אומר קול דם אחיך אלא ''דמי אחיך'', דמו ודם זרעייותיו׃ דבר אחר, ''דמי אחיך'', שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים׃ לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא׃ ומפני שלום הברייות, שלא יאמר אדם לחברו, אבא גדול מאביך׃ ושלא יאמרו המינים, רשייות הרבה בשמיים׃ להגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד, וכולן דומין זה לזה, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טובע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהם דומה לחברו׃ לפיכך לכל אחד ואחד לומר, בשבילי נברא העולם׃ שמא תאמרו, מה לנו ולצרה הזאת, והלוא כבר נאמר ''והוא עד, או ראה או ידע; אם לא יגיד, ונשא עוונו'' (ויקרא ה,א) ׃ או שמא תאמרו מה לנו לחוב בדמיו של זה, והלוא כבר נאמר ''ובאבוד רשעים, רינה'' (משלי יא,י |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here