Now, the following are regarded as relations; a brother, father`s brother, mother`s brother, sister`s husband, the husband of one`s paternal or maternal aunt, a step-father, father-in-law, and brother-in-law [on the side of one`s wife]; all these with their sons and sons-in-law; and one`s stepson himself. R. Jose said: this is [the text of] R. Akiba`s Mishnah; but the first Mishnah [reads]: an uncle and his son, and whoever is eligible to be one`s heir. And all who were related at that moment. If one had been related, but subsequently ceased to be so, he is eligible. R. Judah holds; even if one`s daughter has died, but he [the son-in-law] has had children by her, he still ranks as a kinsman. |
סנהדרין 3.4 אלו הן הקרובין-- אחיו, ואחי אביו, ואחי אימו, ובעל אחותו, ובעל אחות אביו, ובעל אחות אימו, ובעל אימו, וחמיו, ואגיסו, הן ובניהן וחתניהן, וחורגו לבדו׃ אמר רבי יוסי, זו משנת רבי עקיבה; אבל משנה ראשונה, דודו ובן דודו׃ וכל הראוי לו לירושה, וכל הקרוב לו באותה שעה; היה קרוב, ונתרחק-- כשר׃ רבי יהודה אומר, אפילו מתה בתו, ויש לו בנים ממנה-- הרי זה קרוב |
Further, a Friend or an enemy [is ineligible]. By `Friend` one`s groomsman is meant; By `enemy`, any man who, By reason of enmity, has not spoken to one for three days, is understood.to this the Rabbis replied: Israelites, as a rule, are not to be suspected on such grounds. |
סנהדרין 3.5 האוהב והשונא׃ איזה הוא האוהב, זה שושבינו; והשונא, כל שלא דיבר עימו שלושת ימים באיבה׃ אמרו לו, לא נחשדו ישראל על כך |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here