No one may ride on his [the king`s] horse, or sit on his throne, or make use of his sceptre, no one may see him when his hair is being cut, or when he is naked, or when in his bath, for it is written: thou shalt surely set over thee a king that his awe may be over thee. |
סנהדרין 2.5 אין רוכבין על סוסו, ואין יושבין על כיסאו, ואין משתמשין בשרביטו, ואין רואין אותו ערום, ולא כשהוא מסתפר, ולא בבית המרחץ-- שנאמר ''שום תשים עליך מלך'' (דברים יז,טו) , שתהא אימתו עליך |
Civil actions [are to be tried] By three. Each [litigant] chooses one,
and the two jointly choose a third: so holds R. Meir. But the Sages rule:
the two judges nominate the third. Each party may object to the judge
chosen by the other, so holds R. Meir. But the Sages say:
when is this so? Only if the objector adduces proof that they are either
kinsmen or [otherwise] ineligible; but if fit or recognised by the Beth
Din as Mumhin, they cannot be disqualified. Each party may reject the witnesses produced by the other: so holds R. Meir. But the Sages say, when is this so? Only when proof is brought that they are either kinsmen or [otherwise] ineligible; but if they are [legally] eligible, no one can disqualify them. |
סנהדרין 3.1 דיני ממונות, בשלושה׃ זה בורר לו אחד, וזה בורר לו אחד, ושניהם בוררין להן עוד אחד, דברי רבי מאיר; וחכמים אומרין, שני דיינין בוררין להן עוד אחד׃ זה פוסל דיינו של זה, וזה פוסל דיינו של זה, דברי רבי מאיר׃ וחכמים אומרין, אימתיי, בזמן שהוא מביא ראיה שהן קרובים או פסולים; אבל אם היו כשרים, או מומחין מפי בית דין-- אינו יכול לפוסלן׃ זה פוסל עדיו של זה, וזה פוסל עדיו של זה, דברי רבי מאיר׃ וחכמים אומרין, אימתיי, בזמן שהוא מביא עליהם ראיה שהם קרובין או פסולין; אבל אם היו כשרים, אינו יכול לפוסלם |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here