Audio by Dovid Stern

A tribe, a false prophet and a High Priest can only be tried by a court of seventy-one. War of free choice can be waged only by the authority of a court of seventy-one. No addition to the city of Jerusalem or the Temple Court-yards can be sanctioned save by a court of seventy-one. 
Small Sanhedrins for the Tribes can be instituted only by a court of seventy-one. No city can be declared condemned save by a decree of a court of seventy-one. A frontier town cannot be condemned nor three cities at a time, but only one or two.
 סנהדרין 1.5
אין דנין לא את השבט, ולא את נביא השקר, ולא את כוהן גדול, אלא בבית דין של שבעים ואחד׃ אין מוציאין למלחמת הרשות, אלא על פי בית דין של שבעים ואחד׃ אין עושין סנהדריות לשבטים, אלא בבית דין של שבעים ואחד׃ אין מוסיפין על העיר ועל העזרות, אלא על פי בית דין של שבעים ואחד׃ אין עושין עיר הנידחת, אלא על פי בית דין של שבעים ואחד; ואין עושין עיר הנידחת בספר, ולא שלוש עיר הנידחת, אבל עושין אחת או שתיים
The Great Sanhedrin consisted of seventy-one members; the small Sanhedrin of twenty-three. Whence do we deduce that the Great Sanhedrin is of seventy-one? It is said, gather unto me seventy men; with Moses at their head we have seventy-one. R. Judah said it consisted only of seventy. Whence do we know that the small Sanhedrin is of only twenty-three? It is said, and the `edah shall judge... and the `edah shall deliver. One `edah judges, [i.e. condemns] and the other may deliver [i.e. acquit], hence we have twenty. But how do we know that a congregation consists of not less than ten? It is written, how long shall I bear with this evil `edah? Excluding Joshua and Caleb, we have ten. And whence do we derive the additional three? By the implications of the text, thou shalt not follow a majority for evil, I infer that I may follow them for good; if so, why is it said, to incline after the majority ? To teach that the majority to `incline after` for good [i.e. for a favourable decision] is not the one to `incline after` for evil [i.e. for an adverse decision] since for good, a majority of one suffices; whereas for evil, a majority of two is required. And as a court cannot consist of an even number another one is added, making a total of twenty three. What must be the population of a town to make it eligible for a [small] Sanhedrin? One hundred and twenty. R. Nehemia says: two hundred and thirty, so that each member should be a Ruler of [at least] ten.  סנהדרין 1.6
סנהדרי גדולה הייתה של שבעים ואחד, וקטנה של עשרים ושלושה׃ מניין לגדולה שהיא של שבעים ואחד׃ שנאמר ''אספה לי שבעים איש מזקני ישראל''  (במדבר יא,טז) , ומשה על גביהן-- הרי שבעים ואחד; רבי יהודה אומר, שבעים׃ ומניין לקטנה שהיא של עשרים ושלושה׃ שנאמר ''ושפטו, העדה ._._׃ והצילו העדה''  (במדבר לה,כד-כה) , עדה שופטת ועדה מצלת-- הרי עשרים׃ ומניין לעדה שהיא עשרה-- שנאמר ''עד מתיי, לעדה הרעה''  (במדבר יד,כז) , יצאו יהושוע וכלב׃ ומניין להביא עוד שלושה, ממשמע שנאמר ''לא תהיה אחרי רבים, לרעות''  (שמות כג,ב) ׃ שומע אני שאומר היה עימהם לטובה, אם כן למה נאמר ''אחרי רבים-- להטות''  (שם) -- לא כהטותך לטובה, הטותך לרעה; הטותך לטובה על פי אחד, ולרעה על פי שניים׃ אין בית דין שקול, מוסיף עליהם עוד אחד-- הרי עשרים ושלושה׃ וכמה יהא בעיר ותהא ראויה לסנהדרין, מאה ועשרים; רבי נחמיה אומר, מאתיים ושלושים, כדי שרי עשרות

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here