Audio by Dovid Stern

The laying of the elders` hands [on the head of a communal sacrifice] and the breaking of the heifer`s neck require the presence of three: so says R. Simeon. According to R. Judah, five. The performance of halizah, and the decision as to mi`un is made by three. The Fourth Year fruit and the Second Tithe of unknown value are assessed by three. The assessment of consecrated objects for redemption purposes is made by three; valuations of movable property by three. According to R. Judah one of them must be a Kohen; in the case of real estate, By ten including a Kohen, in the case of a person, By the same number. סנהדרין 1.3
סמיכת זקנים ועריפת העגלה, בשלושה, דברי רבי מאיר; רבי יהודה אומר, בחמישה׃ חליצה ומיאונין, בשלושה׃ ההקדשות, בשלושה׃ נטע רבעי ומעשר שני שאין דמיו ידועין, בשלושה׃ הערכים המיטלטלים, בשלושה; רבי יהודה אומר, ואחד מהן כוהן׃ ובקרקעות, תשעה וכוהן; ואדם, כיוצא בהן
Capital cases are adjudicated by twenty-three. The person or beast charged with unnatural intercourse, By twenty-three, as it is written, thou shalt kill the woman and the beast, and also, and ye shall slay the beast. The ox to be stoned is tried by twenty-three, as it is written, the ox shall be stoned and its owner shall be put to death as the death of the owner, so that of the ox, can be decided only by twenty-three. 
The death sentence on the wolf or the Lion or the bear or the leopard or the Hyena or the serpent is to be passed by twenty-three. R. Eliezer says: whoever is first to kill them [without trial], acquires merit, R. Akiba, however, holds that their death is to be decided by twenty-three.
 סנהדרין 1.4
דיני נפשות, בעשרים ושלושה׃ והרובע והנרבע, בעשרים ושלושה-- שנאמר ''והרגת את האישה, ואת הבהמה''  (ויקרא כ,טז) , ואומר ''ואת הבהמה, תהרוגו''  (ויקרא כ,טו) ׃ שור הנסקל, בעשרים ושלושה-- שנאמר ''השור, ייסקל, וגם בעליו, יומת''  (שמות כא,כט) , כמיתת הבעלים כן מיתת השור׃ הארי, והדוב, והנמר, והברדלס, והנחש-- מיתתן בעשרים ושלושה; רבי אליעזר אומר, כל הקודם להורגן, זכה; רבי עקיבה אומר, מיתתן בעשרים ושלושה

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here