Audio by Dovid Stern

He who prophesies in the name of an idol, saying, `thus hath the idol declared. Even if he chanced upon the right Halachah, declaring the unclean, unclean, or the clean, clean; or he who was intimate with a married woman after her entry into her husband`s home for nesu`in, though the marriage was not consummated he is strangled; likewise [witnesses proved Zomemim [in a charge of adultery against] a priest`s daughter, and her paramour [are strangled] for all Zomemim are led forth to meet the self-same death [which they sought to impose,] save Zomemim in a charge against a priest`s daughter and her paramour. סנהדרין 11.6
המתנבא בשם עבודה זרה ואומר, כך אמרה עבודה זרה-- אפילו כיוון את ההלכה לטמא את הטמא, ולטהר את הטהור׃ הבא על אשת איש-- כיון שנכנסה לרשות הבעל לנישואין, אף על פי שלא נבעלה-- הבא עליה, הרי זה בחנק׃ וזוממי בת כוהן ובועלה-- הא כל הזוממין מקדימין לאותה מיתה, חוץ מזוממי בת כוהן ובועלה
How do witnesses become liable [to punishment] as Zomemim? [if they say:] `we testify that n. N. [A priest] is a son of a woman who had [formerly] been divorced or a haluzah,` it is not said [in this case] that each [mendacious] witness be himself stigmatized as born of a divorcee or haluzah; He only receives forty [lashes]. [If they say]: `we testify that n.n. Is guilty of [a charge entailing] banishment,` it is not said [in this case] that each [mendacious] witness should himself suffer banishment; He only receives forty [lashes]. 
[If they say:] `we testify that n.n. Divorced his wife and has not paid her Kethubah` seeing that her Kethubah will ultimately have to be paid, sooner or later the assessment should be made on the basis of how much one might be willing to offer the woman for her Kethubah in the event of her being widowed or divorced or, alternatively, Her husband inheriting her after her death. 
[If they say]: `we testify that n.n. Owes his Friend one thousand zuz with an undertaking that he will return the same to him thirty days hence`, while the debtor says `ten years hence`, the assessment [of the fine] is made on the basis of how much one might be willing to offer for [the difference between] holding the sum of one thousand zuz to be repaid in thirty days or in ten years hence.
 מכות 1.1
כיצד העדים נעשין זוממין׃ מעידים אנו את איש פלוני, שהוא בן גרושה או בן חלוצה-- אין אומרין יעשה זה בן גרושה ובן חלוצה תחתיו, אלא לוקה ארבעים׃ מעידים אנו את איש פלוני, שהוא חייב לגלות-- אין אומרין יגלה זה תחתיו, אלא לוקה ארבעים׃ מעידים אנו את איש פלוני, שגירש את אשתו ולא נתן לה כתובה, והלוא בין היום בין למחר, סופו ליתן לה כתובה-- אומרין כמה אדם רוצה ליתן בכתובתה של זו, שאם נתאלמנה או נתגרשה, ואם מתה, יירשנה בעלה׃ 
מעידים אנו את איש פלוני, שהוא חייב לחברו אלף זוז על מנת ליתנן מכאן ועד שלושים יום, והוא אומר מכאן ועד עשר שנים-- אומרין כמה אדם רוצה ליתן ויהא אלף זוז בידו, בין נותנן מכאן ועד שלושים יום ובין נותנן מכאן ועד עשר שנים

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here