Audio by Dovid Stern

`An elder rebelling against the ruling of Beth Din` [is strangled], for it is written if there arise a matter too hard for thee for judgement [etc.]. Three courts of law were there, one situate at the entrance to the Temple Mount, another at the door of the [temple] court, and the third in the hall of Hewn Stones. They [first] went to the Beth Din which is at the entrance to the Temple Mount, and he [the rebellious elder] stated, thus have I expounded and thus have my colleagues expounded; thus have I taught, and thus have my colleagues taught. If [this first Beth Din] had heard [a ruling on the matter], they state it. If not, they go to the [second Beth Din] which is at the entrance of the Temple Court, and he declares, thus have I expounded and thus have my colleagues expounded; thus have I taught and thus have my colleagues taught. If [this second Beth Din] had heard [a ruling on the matter] they state it; if not, they all proceed to the Great Beth Din of the hall of Hewn Stones whence instruction issued to all Israel, for it is written, [which they] of that place which The Lord shall choose [shall shew thee]. If he returned to his town and taught again as heretofore, he is not liable. But if he gave a practical decision, he is guilty, for it is written, and the man that will do presumptuously, [shewing] that he is liable only for a practical ruling. But if a disciple gave a practical decision [opposed to the Beth Din], he is exempt: thus the very stringency of his [ordination] is [a source of] leniency for him. סנהדרין 11.2
זקן ממרא על פי בית דין, שנאמר ''כי ייפלא ממך דבר למשפט, בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע''  (דברים יז,ח) ׃ שלושה בתי דינין היו שם-- אחד על פתח הר הבית, ואחד על פתח העזרה, ואחד בלשכת הגזית׃ באים לזה שעל פתח הר הבית, ואומר כך דרשתי וכך דרשו לי חבריי, כך לימדתי וכך לימדו לי חבריי׃ אם שמעו, אמרו להן; ואם לאו, באים לזה שעל פתח העזרה, ואומר כך דרשתי וכך דרשו לי חבריי, כך לימדתי וכך לימדו לי חבריי׃ אם שמעו, אמרו להן; ואם לאו, אלו ואלו באים לבית דין הגדול שבלשכת הגזית-- שמשם תורה יוצאה לכל ישראל, שנאמר ''מן המקום ההוא, אשר יבחר ה'''  (דברים יז,י) ׃ חזר לעירו, ושנה ולימד כדרך שהוא למוד-- פטור; ואם הורה לעשות, חייב-- שנאמר ''והאיש אשר יעשה בזדון, לבלתי שמוע אל הכוהן ._._''׃  (דברים יז,יב) , אינו חייב עד שיורה לעשות׃ תלמיד שהורה לעשות, פטור-- נמצא חומרו קולו
There is greater stringency in respect to the teachings of the Scribes than in respect to the Torah. [Thus,] if one [a rebellious elder] says, there is no precept of Tefillin, so that a Biblical Law may be transgressed, he is exempt. [But if he rules that the Tefillin must contain] five compartments, thus adding to the words of the Scribes, he is liable. סנהדרין 11.3
חומר בדברי סופרים מדברי תורה׃ האומר אין תפילין, לעבור דברי תורה-- פטור; חמש טוטפות, להוסיף על דברי סופרים-- חייב

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here