פרק א - משנה יא | |
העושה סכתו כמין צריף | One who builds a succah like a conical hut |
או שסמכה לכתל | or leans it (the s'chach) against a wall |
רבי אליעזר פוסל | Rebbi Eliezer says that it is not valid |
מפני שאין לה גג | because it does not have a roof |
וחכמים מכשירין | and the Sages say that it is valid. |
מחצלת קנים גדולה | A large mat made of reeds |
עשאה לשכיבה | that was made for sitting |
מקבלת טמאה | is susceptible to tuma |
ואין מסככין בה | and may not be used as s'chach |
לסיכוך מסככין בה | if [it was made] for shade, than it may be used as s'chach |
ואינה מקבלת טומאה | and it is not susceptible to tuma |
רבי אליעזר אומר | Rebbi Eliezer says |
אחת קטנה ואחת גדולה | both small and large, |
עשאה לשכיבה | if made for sitting |
מקבלת טמאה | it is susceptible to tuma |
ואין מסככין בה | and may not be used as s'chach |
לסיכוך | if for shade |
מסככין בה | it may be used for s'chach |
ואינה מקבלת טמאה | and is not susceptible to tuma |
פרק ב - משנה א | |
הישן תחת המטה | One who sleeps under the bed |
לא יצא ידי חובתו | does not satisfy his obligation. |
אמר רבי יהודה | Rebbi Yehuda said |
נוהגין היינו | it was our custom |
שהיינו ישנים תחת המטה | that we would sleep beneath the beds |
בפני הזקנים | before the elders |
ולא אמרו לנו דבר | and they didn't say to us any objection. |
אמר רבי שמעון | Rebbi Shimon said |
מעשה בטבי עבדו של רבן גמליאל | there was a story about Tuvi the slave of Rabban Gamliel |
שהיה ישן תחת המטה | that he slept beneath the bed |
ואמר רבן גמליאל לזקנים | and Rabban Gamliel said to the elders |
ראיתם טבי עבדי | "Look at Tuvi my slave |
שהוא תלמיד חכם | that he is a wise student |
ויודע שעבדים פטורים מן הסכה | and knows that slaves are exempt from succah |
לפיכך ישן הוא תחת המטה | and therefore he sleeps beneath the bed" |
ולפי דרכנו למדנו | and by our way [by hearing this story] we learned |
שהישן תחת המטה | that one who sleeps under the bed |
לא יצא ידי חובתו | does not fulfill his obligation. |
NOTES
משנה יא
צריף - This conical structure has no roof separate from its walls, which came to a point at the top.
או שסמכה לכתל - In this case a panel made from material legible to serve as s'chach is leaned against a solid wall to form a wall and the roof of the succah, as pictured here:
מפני שאין לה גג - Neither of these configurations has a way to distinguish where the wall ends and the roof begins; their pointed tops lack a flat area one tefach wide to constitute an אהל.
משנה א
הישן תחת המטה - The problem with this is that a bed, assuming that it is ten tefachim off the ground, is a separate אהל, and when someone is under a separate אהל, it is as if he is not in the succah.
רבי יהודה - He argues on the ת"ק, and says that an אהל עראי, which is the bed, cannot be מבטל the אהל קבע that is the succah [recall that in פרק א משנה א, it was the position of ר"י that a succah was to be a permanent structure].
לע"נ גננדיל בת משה
לע"נ פרץ בן מנחם מאניש