R. Judah said: Ben Bukri testified at Jabneh that a priest who paid the shekel did not commit a sin. But Rabban Johanan the son of zaccai said to him: not so, but a priest who did not pay the shekel was guilty of a sin. Only the priests expounded this verse [thus] for their own benefit: and every meal-offering of the priest shall be wholly burnt, it shall not be eaten: if therefore the `Omer and the Two Loaves and the Shewbread are [brought] from our [contributions], how can they be eaten? |
שקלים 1.4 אמר רבי יהודה, העיד בן כוברי ביבנה, שכל כוהן שהוא שוקל, אינו חוטא׃ אמר לו רבן יוחנן בן זכאי, לא כי, אלא כל כוהן שאינו שוקל, חוטא; אלא שהכוהנים דורשים את המקרא הזה לעצמן, ''וכל מנחת כוהן כליל תהיה, לא תיאכל'' (ויקרא ו,טז) -- הואיל והעומר ושתי הלחם ולחם הפנים שלנו, היאך הן נאכלין |
Although it was said that no distraint is levied on women or slaves or minors, [yet] if these paid the shekel it is accepted of them. If a heathen or a Cuthean paid the shekel it is not accepted of them. Likewise bird-offerings of men who had an issue, and bird-offerings of women who had an issue, and bird-offerings of women after childbirth, and sin-offerings and guilt-offerings are not accepted of them. But vow-offerings and freewill-offerings are accepted of them. This is the general rule: all offerings which can be made as a vow-offering or a freewill-offering are accepted of them, but offerings that cannot be made as a vow-offering or a freewill-offering are not accepted of them. And thus it is explicitly stated in [The Book of] Ezra, where it is said: Ye have nothing to do with us to build a house unto our God. |
שקלים 1.5 אף על פי שאמרו, אין ממשכנין נשים ועבדים וקטנים; אבל אם שקלו, מקבלין מידם׃ הנוכרי והכותי ששקלו, אין מקבלין מידם; אין מקבלין מידם קיני זבים, קיני זבות, קיני יולדות׃ חטאות ואשמות, מקבלין מידם׃ זה הכלל-- כל שהוא נידר ונידב, מקבלין מידם; וכל שאינו לא נידר ולא נידב, אין מקבלין מידם׃ וכן הוא מפורש על ידי עזרא, ''לא לכם ולנו, לבנות בית לאלוהינו'' (עזרא ד,ג( |
לע"נ גננדיל בת משה