A man may not go out with a nail-studded sandal, nor with a single [sandal]. If he has no wound on his foot; nor with Tefillin, nor with an amulet, if it is not from an expert, nor with a coat of mail [shiryon], nor with a casque [kasda], nor with greaves [megafayyim] yet if he goes out, he does not incur a sin-offering. |
מ שבת
6.2 לא ייצא האיש בסנדל המסומר, ולא ביחיד בזמן שאין ברגלו מכה, לא בתפילה, ולא בקמיע בזמן שאינו מן המומחה, ולא בשריין, ולא בקסדה, ולא במגפיים׃ ואם יצא, אינו חייב חטאת |
A woman may not go out with a needle that is pierced, nor with a ring bearing a signet, nor with a kokliar, nor with a kobeleth, nor with a balsam phial; and if she does go out, she is liable to a sin-offering; this is R. Meir`s view. But the Sages rule that she is not culpable in the case of a kobeleth and a balsam phial. |
מ שבת
6.3 לא תצא אישה במחט נקובה, ולא בטבעת שיש עליה חותם, לא בכוכלייר, ולא בכוכלת, ולא בצלוחית של פלייטון׃ ואם יצאת, חייבת חטאת, דברי רבי מאיר; וחכמים פוטרין בכוכלת ובצלוחית של פלייטון |
Click here for the hebrew/english of Perek 6 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה