Audio by Dr. Michael Sokolow

We may bathe the infant both before and after the circumcision, and sprinkle [warm water] over him by hand but not with a vessel. R. Eleazar b. `Azariah said: we may bathe an infant on the third day [of circumcision] which falls on the Sabbath, because it is said, and it came to pass on the third day, when they were sore. As for one who is doubtful, and an hermaphrodite, we may not desecrate the Sabbath on their account; but R. Judah permits [it] in the case of an hermaphrodite.

מ שבת 19.3

מרחיצין את הקטן לפני המילה, ולאחר המילה׃ מזלפין עליו ביד, אבל לא בכלי׃ רבי אלעזר בן עזריה אומר, מרחיצין את הקטן ביום השלישי שחל להיות בשבת, שנאמר ''ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים''  (בראשית לד,כה) ׃ ספק ואנדרוגינוס, אין מחללין עליו את השבת; ורבי יהודה מתיר באנדרוגינוס. 

If a man has two infants, one for circumcision after the Sabbath and the other for circumcision on the Sabbath, and he errs and circumcises the one belonging to after the Sabbath on the Sabbath, he is culpable. [If he has] one for circumcision on the Eve of the Sabbath and another for circumcision on the Sabbath, and he errs and circumcises the one belonging to the Eve of the Sabbath on the Sabbath, R. Eliezer holds [him] liable to a sin-offering; but R. Joshua exempts [him]. 

 מ שבת 19.4

מי שהיו לו שני תינוקות, אחד למול בערב שבת ואחד למול בשבת-- שכח ומל את של ערב שבת בשבת, חייב׃ אחד למול לאחר שבת ואחד למול בשבת-- שכח ומל את של אחר שבת בשבת-- רבי אליעזר מחייב חטאת, ורבי יהושוע פוטר. 

Click here for the hebrew/english of Perek 19 from emishna.com

To subscribe click here To unsubscribe, click here.

לע"נ גננדיל בת משה