As for the eight reptiles [sherazim] which are mentioned in the Torah, he who catches or wounds them [on the Sabbath] is culpable; but [as for] other abominations and creeping things, he who wounds them is exempt; He who catches them, because he needs them, he is liable; if he does not need them, he is exempt, as for a beast or bird in one`s private domain, he who catches it is exempt; He who wounds it is culpable. |
מ שבת
14.1 שמונה שרצים האמורין בתורה-- הצדן והחובל בהן, חייב׃ ושאר שקצים ורמשים-- החובל בהן, פטור׃ והצדן לצורך, חייב; ושלא לצורך, פטור׃ חיה ועוף שברשותו-- הצדן, פטור; והחובל בהן, חייב |
One may not prepare [pickling] brine on the Sabbath, but one may prepare salt water and dip his bread into it or put it into a stew. Said R. Jose, but that is brine, whether [one prepares] much or little? Rather this is the salt water that is permitted: oil is first put into the water or into the salt. |
מ שבת
14.2 אין עושין הילמי בשבת׃ אבל עושה הוא מי מלח, וטובל בהן פיתו, ונותן לתוך התבשיל; אמר רבי יוסי, והלוא היא הילמי, בין מרובה בין מעוטה׃ אלו הן מי מלח המותרין-- נותן שמן כתחילה לתוך המים, או לתוך המלח |
Click here for the hebrew/english of Perek 14 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה