If one throws [an article] and recalls [that it is the Sabbath] after it leaves his hand, and another catches it, or a dog catches it. Or it is burnt, he is not liable. If one throws [an article] in order to inflict a wound. Whether in man or in beast, and he recalls [that it is the Sabbath] before the wound is inflicted. He is not liable this is the general principle: all who are liable to sin-offerings are liable only if the beginning and the end [of the forbidden action] are unwitting. If their beginning is unwitting while their end is wilful, if their beginning is wilful while their end is unwitting. They are not liable, unless their beginning and end are unwitting. |
מ שבת
11.6 הזורק ונזכר לאחר שיצאת מידו-- קלטה אחר, קלטה כלב, או שנשרפה-- פטור׃ זרק כדי לעשות חבורה, בין באדם בין בבהמה, ונזכר עד שלא נעשת חבורה-- פטור׃ זה הכלל-- כל חייבי חטאות אינן חייבין, עד שתהא תחילתן וסופן שגגה׃ תחילתן שגגה וסופן זדון, תחילתן זדון וסופן שגגה-- פטורין׃ עד שתהא תחילתן וסופן שגגה |
If one builds how much must he build to be culpable? He who builds however little, and he who chisels, and he who strikes with a hammer or with an adze, and he who bores [a hole], however little, is culpable. This is the general principle: whoever does work on the Sabbath and his work endures, is culpable. R. Simeon b. Gamaliel said: He too is culpable who beats with the sledge hammer on the anvil at the time of his work, because he is as one who improves his work. |
מ שבת
12.1 הבונה, כמה יבנה ויהא חייב-- הבונה כל שהוא׃ המסתת והמכה בפטיש ובמעצד והקודח כל שהוא, חייב׃ זה הכלל׃ כל העושה מלאכה, ומלאכתו מתקיימת בשבת-- חייב׃ רבן שמעון בן גמליאל אומר, אף המכה בקורנס על הסדן בשעת מלאכה-- חייב, מפני שהוא כמתקן מלאכה |
Click here for the hebrew/english of Perek 11 from emishna.com
Click here for the hebrew/english of Perek 12 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה