If one intends to carry out [an object] in front of him, but it works round behind him, he is not culpable; behind him, but it works round before him, he is culpable. [Yet] in truth it was said: a woman, who wraps herself round with an apron whether [the article is carried] before or behind her, is culpable, because it is natural for it to reverse itself. R. Judah said: also those who receive notes. |
מ שבת
10.4 המתכוון להוציא לפניו, ובא לו לאחריו-- פטור; לאחריו, ובא לו לפניו-- חייב׃ באמת, האישה החוגרת בסינר, בין מלפניה ובין מלאחריה-- חייבת, שכן ראוי להיות חוזר׃ רבי יהודה אומר, אף במקבלי פטקין |
If one carries out a loaf into the street, he is culpable; if two carry
it out, they are not culpable. If one could not carry it out and two
carry it out, they are culpable; but R. Simeon exempts [them]. If one carries out less than the standard quantity of food in a utensil, he is not culpable even in respect of the utensil, because the utensil is subsidiary thereto. [If one carries out] a living person in a bed, he is not culpable even in respect of the bed, because the bed is subsidiary to him; a corpse in a bed, he is culpable. And likewise [if one carries out] the size of an olive of a corpse, the size of an olive of a nebelah, or the size of a lentil of a [dead] creeping thing [sherez], he is culpable. But R. Simeon declares him exempt. |
מ שבת
10.5 המוציא כיכר לרשות הרבים, חייב; הוציאוהו שניים, פטורין׃ אם לא יכול אחד להוציאו, והוציאוהו שניים-- חייבין; רבי שמעון פוטר׃ המוציא אוכלים פחות מכשיעור בכלי-- פטור אף על הכלי, שהכלי טפילה לו׃ את החי במיטה-- פטור אף על המיטה, שהמיטה טפילה לו; את המת במיטה, חייב׃ וכן כזית מן המת, וכזית מן הנבילה, וכעדשה מן השרץ-- חייבין; ורבי שמעון פוטר |
Click here for the hebrew/english of Perek 10 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה