Audio by Dr. Michael Sokolow

`thou hast violated or seduced my daughter` and the other says, `I did not violate, nor seduce.` `I adjure thee,` and he responds, `Amen!` He is liable. R. Simeon exempts him, for he does not pay a fine on his own admission. They said to him: though he does not pay a fine on his own admission, he still pays for the shame and blemish on his own admission.

שבועות 5.4
אנסת ופיתית את בתי, והוא אומר לא אנסתי ולא פיתיתי-- משביעך אני, ואמר אמן-- חייב׃ רבי שמעון פוטר, שאינו משלם קנס על פי עצמו׃ אמרו לו, אף על פי שאינו משלם קנס על פי עצמו, משלם בושת ופגם על פי עצמו.

`thou hast stolen my ox,` and he says, `I have not stolen it.` `I adjure thee,` and he responds, `Amen!` He is liable. `I have stolen it, but I have not killed it or sold it.` `I adjure thee,` and he responds, `Amen!` He is exempt. `thy ox killed my ox,` and he says, `it did not kill [thy ox].`-`I adjure thee,` and he responds, `Amen!` He is liable. `thy ox killed my slave,` and he says, `it did not kill [thy slave].` `I adjure thee.` and he responds, `Amen!` He is exempt. He said to him, `thou hast injured me, or bruised me,` and the other says, `I have not injured thee or bruised thee.` `I adjure thee,` and he responds, `Amen!` He is liable. His slave said to him, `thou hast knocked out my tooth, or blinded my eye,` and he said, `I did not knock out [thy tooth], or blind [thy eye].` `I adjure thee,` and he responds, `Amen!` He is exempt. This is the principle: whenever he pays on his own admission, he is liable, and when he does not pay on his own admission, he is exempt.

שבועות 5.5
גנבת את שורי, והוא אומר לא גנבתי-- משביעך אני, ואמר אמן-- חייב; גנבתי, אבל לא טבחתי ולא מכרתי-- משביעך אני, ואמר אמן-- פטור׃ המית שורך את שורי, והוא אומר לא המית-- משביעך אני, ואמר אמן-- חייב; המית שורך את עבדי, והוא אומר לא המית-- משביעך אני, ואמר אמן-- פטור׃ אמר לו חבלת בי ועשית בי חבורה, והוא אומר לא חבלתי ולא עשיתי-- משביעך אני, ואמר אמן-- חייב; אמר לו עבדו, הפלת את שיני וסימית את עיני, והוא אומר לא הפלתי ולא סימיתי-- משביעך אני, ואמר אמן-- פטור׃ זה הכלל-- כל המשלם על פי עצמו, חייב; ושאינו משלם על פי עצמו, פטור.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here