Audio by Dr. Michael Sokolow

What kind is the oath of testimony? He said to two [persons]: `come and bear testimony for me`; [and they replied:] `we swear we know no testimony for you`; or they said to him: `we know no testimony for you`, [and he said:] `I adjure you`, and they said, `Amen!`, they are liable. If he adjured them five times outside the Beth Din, and they came to the Beth Din, and admitted [knowledge of testimony], they are exempt; but if they denied, they are liable for each [oath]. If he adjured them five times before the Beth Din, and they denied [knowledge of testimony], they are liable only once. Said R. Simeon: what is the reason? Because they cannot afterwards admit [knowledge

שבועות 4.3
שבועת העדות כיצד׃ אמר לעדים בואו והעידוני, שבועה שאין אנו יודעים לך עדות, או שאמרו לו אין אנו יודעים לך עדות-- משביע אני עליכם, ואמרו אמן-- הרי אלו חייבין׃ השביע עליהם חמישה פעמים חוץ לבית דין, ובאו לבית דין והודו-- פטורין; כפרו, חייבין על כל אחת ואחת׃ השביע עליהם חמישה פעמים בפני בית דין, וכפרו-- אין חייבין אלא אחת; אמר רבי שמעון, מה טעם, מפני שאינן יכולין לחזור ולהודות.

If both [persons] denied [knowledge] together, they are both liable; if one after another, the first is liable, and the second exempt. If one denied, and the other admitted, the one who denied is liable. If there were two sets of witnesses, and the first denied, and then the second denied, they are both liable, because the testimony could be upheld by [either of] the two

 שבועות 4.4
כפרו שניהם כאחת, שניהם חייבין; זה אחר זה, הראשון חייב; כפר אחד, והודה אחד-- הכופר חייב׃ היו שתי כיתי עדים-- כפרה הראשונה, ואחר כך כפרה השנייה-- שתיהן חייבות, מפני שהעדות יכולה להתקיים בשתיהם.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here