Audio by Dr. Michael Sokolow

The oath of utterance applies to men and women, to relatives and non-relatives, to those qualified [to bear witness] and those not qualified, [whether uttered] before the Beth Din, or not before the Beth Din, [but it must be uttered] with a man`s own mouth; and he is liable, for wilful transgression, stripes, and for unwitting transgression, a sliding scale sacrifice

שבועות 3.10
שבועת ביטוי-- נוהגת באנשים ובנשים, ברחוקים ובקרובים, בכשרים ובפסולים, בפני בית דין ושלא בפני בית דין, מפי עצמו; וחייבין על זדונה מכות, ועל שגגתה קרבן עולה ויורד.

A vain oath applies to men and women, to non-relatives and relatives, to those qualified [to bear witness] and those not qualified, [whether uttered] before the Beth Din or not before the Beth Din, [but it must be uttered] with his own mouth; and he is liable, for wilful transgression, stripes, and for unwitting transgression he is exempt. [In the case of] both this and that [oath], if he was adjured by the mouth of others, he is liable; thus, if he said, `I have not eaten today,` or, `I have not put on Tefillin today,` [and the other said,] `I adjure thee,` and he said, `Amen!` He is liable

שבועות 3.11 
[3.12]
שבועת שוא-- נוהגת באנשים ובנשים, ברחוקים ובקרובים, בכשרים ובפסולים, בפני בית דין ושלא בפני בית דין, מפי עצמו; וחייבין על זדונה מכות, ועל שגגתה פטור׃ אחת זו, ואחת זו-- המושבע מפי אחרים, חייב׃ לא אכלתי היום, לא הנחתי תפילין היום-- משביעך אני, ואמר אמן-- חייב.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here