Audio by Rabbi Chaim Brown

The Sabbatical Year cancels a cash debt, whether it is secured by bond or not; but shop-debts it does not cancel. If, however, it had been converted into the form of a loan, then it is cancelled. R. Judah says: the former debt is always cancelled. The wage of a hireling is not cancelled, but if it had been converted into a loan it is cancelled. R. Jose says: the [payment for] any work that must cease with the Seventh Year, is cancelled; but if it need not cease with the Seventh Year, then it is not cancelled.   מ שביעית 10.1
שביעית משמטת את המלווה בשטר, ושלא בשטר הקפת החנות, אינה משמטת; ואם עשאה מלווה, הרי זו משמטת רבי יהודה אומר, הראשון הראשון, משמיט שכר שכיר, אינו משמיט; אם עשאו מלווה, הרי זה משמיט רבי יוסי אומר, כל מלאכה שהיא פוסקת בשביעית, משמטת; ושאינה פוסקת בשביעית, אינה משמטת
He who slaughters a cow and divides it up on the New Year, if the month had been intercalated, [the debt incurred by then] is remitted; but if it had not been intercalated, it is not remitted. [Fines for] outrages, for seduction, for defamation, and all other obligations arising from legal procedure, are not cancelled. A loan secured by a pledge, and one the bonds of which have been handed over to a court, are not cancelled.   מ שביעית 10.2
השוחט את הפרה וחלקה בראש השנה-- אם היה החודש מעובר, משמיט; ואם לאו, אינו משמיט האונס, והמפתה, והמוציא שם רע, וכל מעשה בית דין-- אינן משמיטין המלווה על המשכון, והמוסר שטרותיו לבית דין-- אינן משמיטין

Click here for the hebrew/english of Perek 10 from emishna.com