There was a large court in Jerusalem called Beth Ya`azek. There all the witnesses used to assemble and the Beth Din used to examine them. They used to entertain them lavishly there so that they should have an inducement to come. Originally they used not to leave the place the whole day, but Rabban Gamaliel the elder introduced a rule that they could go two thousand cubits from it in any direction. These were not the only Ones [to whom this concession was made] a midwife who has come [from a distance] to help in childbirth or one who comes to rescue from a fire or from bandits or from a river in flood or from a building that has fallen in all these are on the same footing as the residents of the town, and may go two thousand cubits [on Sabbath] in any direction. |
ראש
השנה 2.5 חצר גדולה הייתה בירושלים, ובית יעזק הייתה נקראת; ולשם כל העדים מתכנסין, ובית דין בודקין אותם שם׃ וסעודות גדולות עושין להם, בשביל שיהו רגילין לבוא׃ בראשונה, לא היו זזים משם כל היום; התקין רבן גמליאל הזקן, שיהו מהלכין אלפיים אמה לכל רוח׃ ולא אלו בלבד, אלא אף החכמה הבאה לילד, והבא להציל מיד הגיס, מיד הנהר, מיד הדליקה, מיד המפולת-- הרי אלו כאנשי העיר, ויש להן אלפיים אמה לכל רוח |
How do they test the witnesses? The pair who arrive first are tested first. The senior of them is brought in and they say to him, tell us how you saw the moon in front of the sun or behind the sun? To the North of it or the South? How big was it, and in which direction was it inclined? And how broad was it? If he says [He saw it] in front of the sun, his evidence is rejected. After that they would bring in the second and test him. If their accounts tallied, their evidence was accepted, and the other pairs were only questioned briefly, not because they were required at all, but so that they should not be disappointed, [and] so that they should not be dissuaded from coming |
ראש
השנה 2.6 כיצד בודקין את העדים׃ זוג שבא ראשון, בודקין אותו ראשון׃ מכניסין את הגדול שבהן ואומרין לו, אמור כיצד ראית את הלבנה-- לפני החמה, לאחר החמה, לצפונה, לדרומה, כמה היה גבוה, ולאין היה נוטה, וכמה היה רחב׃ אם אמר לפני החמה, לא אמר כלום׃ ואחר כך היו מכניסין את השני, ובודקין אותו׃ נמצאו דבריהן מכוונין, עדותן קיימת׃ ושאר כל הזוגות, שואלין אותן ראשי דברים׃ לא שצריכין להן; אלא שלא ייצאו בפחי נפש, בשביל שיהו רגילין לבוא |
Click here for the hebrew/english of Perek 2 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here