If the fourteenth [of Nisan] falls on the Sabbath, everything must be removed before the Sabbath: this is R. Meir`s view; while the Sages maintain: [it must be removed] at its [usual] time; R. Eleazar b. Zadok said: Terumah [must be removed] before the Sabbath, and hullin at its [usual] time. |
פסחים
3.6 ארבעה עשר שחל להיות בשבת, מבערין את הכול מלפני השבת, דברי רבי מאיר; וחכמים אומרים, בזמנו׃ רבי אלעזר ברבי צדוק אומר, תרומה מלפני השבת, וחולין בזמנן |
He who on his way to slaughter his Passover sacrifice or to circumcise his son or to dine at a betrothal feast at the house of his father-in-law, and recollects that he has leaven at home, if he is able to go back, remove [it], and [then] return to his religious duty, he must go back and remove [it]; but if not, he annuls it in his heart. [If he is on his way] to save [people] from heathens or from a river or from brigands or from a fire or from a collapse [of a building], he annuls it in his heart. [But if] to appoint a Sabbath station for a voluntary [secular] purpose, he must return immediately. |
פסחים
3.7 ההולך לשחוט את פסחו, ולמול את בנו, ולאכול סעודת אירוסין בבית חמיו, ונזכר שיש לו חמץ בתוך הבית-- אם יכול לחזור ולבער ולחזור למצותו, יחזור; ואם לאו, יבטל בליבו׃ להציל מיד הגיס, מיד הנהר, מיד הדליקה, מיד המפולת-- יבטל בליבו׃ ולשבות שביתת הרשות, יחזור מיד |
לע"נ גננדיל בת משה