Audio by Rabbi Chaim Brown

Peah 6:11: He who harvests at night and he who makes sheaves, and also a blind person, they are [subject to] Shikhechah. And if one intended to take only the coarsest ones, it is [subject to] Shikhechah. If he said, “Indeed, I am harvesting on the condition that whatever I forget I will take,” he is [subject to] Shikhechah.

הקוצר בלילה והמעמר והסומא יש להם שכחה ואם היה מתכוין ליטול את הגס הגס אין לו שכחה אם אמר הרי אני קוצר על מנת מה שאני שוכח אני אטול יש לו שכחה:

Peah 7:1: An olive tree that has a name in the field, even the olive tree of Netufah in its time, and he forgets it, it is not [subject to] Shikhechah [forgotten sheaves given to the poor]. Regarding what did they say this? Regarding [an olive tree] which is known for its name or for its produce or for its place. [What does]“For its name” [mean?]– that it was [called] Shifchuni ['The one which pours forth'] or Bayshuni ['The one which puts to shame']. "For its produce" --that it produces a great amount. “For its place” – that it stands near a wine press or near a hole [in a fence]. And for the rest of all the olive trees, if one forgets two, they are [subject to] Shikhechah, but if three, they are not [subject to] Shikhechah; Rabbi Yosi says: Olives are not [subject to] Shikhechah.

כל זית שיש לו שם בשדה אפילו כזית הנטופה בשעתו ושכחו אינו שכחה. במה דברים אמורים בשמו. ובמעשיו. ובמקומו. בשמו שהיה שפכוני. או בישני. במעשיו. שהוא עושה הרבה. במקומו. שהוא עומד בצד הגת או בצד הפרצה. ושאר כל הזיתים שנים שכחה ושלשה אינן שכחה. רבי יוסי אומר אין שכחה לזיתים:

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here