Mishnah Oholot 2:2: A Revi'it [specific unit of volume] of blood and a Revi'it of mixed blood from one corpse [impurify through overshadowing]. Rabbi Akiva says: [even] from two corpses. The blood of a child that has flowed out completely: Rabbi Akiva says any amount, the Sages say a Revi'it. An olive-sized portion of worms, whether alive or dead, Rabbi Eliezer considers it impure like his flesh. And the Sages consider it pure. Ashes of cremated persons: Rabbi Eliezer says the measure [to impurify] is a Rova. And the Sages consider it pure. A ladleful and more of grave-dust is impure. Rabbi Shimon considers it pure. A ladleful of decomposed corpse kneaded with water does not combine to become impure. |
רביעית דם ורביעית דם תבוסה. ממת אחד. רבי עקיבא אומר משני מתים. דם קטן שיצא כולו. ר' עקיבא אומר כל שהוא. וחכמים אומרים רביעית. כזית רמה. בין חיה בין מתה. ר' אליעזר מטמא כבשרו. וחכמים מטהרים. אפר שרופים. רבי אליעזר אומר שעורו ברובע. וחכמים מטהרין. מלוא תרווד ועוד עפר קברות. טמא. רבי שמעון מטהר. מלוא תרווד רקב שגבלו במים. אינו חבור לטומאה. |
Mishnah Oholot 2:3: The following impurify through touching and carrying, but not through overshadowing: bone the size of a grain of barley, [earth from] foreign lands, a Beit Pras [a field in which a grave has been plowed over], a limb from a corpse or a limb from a living person that do not have flesh on them as is appropriate, the spine or the skull that are deficient. How much is a deficiency in the spine? The Beit Shammai say two vertebrae. Beit Hillel say even one vertebra. And in the skull? Beit Shammai say [the size of] a hole [made] by a drill, but Beit Hillel say as much as if it were taken from a living person he would die. Of what drill did they speak? Of the small one of doctors, these are the words of Rabbi Meir. The Sages say, the large one of the Temple-chamber. |
אלו מטמאין במגע ובמשא. ואינן מטמאין באהל. עצם כשעורה. וארץ העובדי כוכבים. ובית הפרס. אבר מן המת. ואבר מן החי שאין עליהן בשר כראוי. השדרה והגלגולת שחסרו. כמה הוא חסרון בשדרה. בית שמאי אומרים שתי חוליות. ובית הלל אומרים אפילו חוליה אחת. ובגלגולת. בית שמאי אומרים במלוא מקדח. ובית הלל אומרים כדי שינטל מן החי וימות. באיזה מקדח אמרו. בקטן של רופאים. דברי ר' מאיר. וחכמים אומרים בגדול של לשכה: |
To subscribe click here
To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here