Two Nazirites to whom someone says, I saw one of you defiled, but I do
not know which of you it was,` must [both] poll and bring sacrifices
[prescribed] for defilement and sacrifices [due on terminating a
Naziriteship] in purity, [and one of them] must say, `if I am unclean,
the sacrifices for defilement are mine, and the sacrifices in purity are
yours, whilst if I am the one who is clean, the sacrifices in purity are
mine and the sacrifices for defilement are yours.` they must then count
thirty [more] days and bring sacrifices in purity and [one of them] must
say, if I am the one who was unclean, the sacrifices for defilement were
mine, the sacrifices in purity were yours, and these are my sacrifices
in purity, whilst if I was the one who was clean, the sacrifices in
purity were mine, the sacrifices for defilement were yours, and these
are your sacrifices in purity.
If one of them dies; R. Joshua said that [the other] should seek some
third person prepared to undertake a Nazirite-vow together with him, and
say: if I was defiled, you are to be a Nazirite immediately, but if I
was clean, you are to become a Nazirite at the end of thirty days.` they
then count thirty days and bring sacrifices for defilement and
sacrifices [due on terminating a Naziriteship] in purity and [the first
one] says, `if I am the one who was defiled, the sacrifices for
defilement are mine and the sacrifices in purity are yours, whilst if I
am the one who remained clean, the sacrifices in purity are mine and the
sacrifices after defilement are [sacrifices offered] in doubt.` they
then count [a further] thirty days and bring [one set of] the sacrifices
in purity and [the first one] says, `if I am the one who was defiled,
the sacrifice for defilement [offered previously] was mine and the
sacrifice in purity was yours, and this is my sacrifice in purity,
whilst if I was the one who remained clean, the sacrifice in purity was
mine and the sacrifice after defilement [was offered] in doubt and this
is your sacrifice in purity. Ben Zoma said to [R. Joshua]: who will
listen to [this man] and undertake a Nazirite-vow together with him?
What he must do is to bring a bird as a sinoffering and an animal as a
burnt-offering and say, if I was defiled, the sin-offering is part of my
due and the burnt-offering is a voluntary offering, whilst if I remained
clean, the burnt-offering is part of my due and the sin-offering [a
sacrifice offered] in doubt.` He must then count thirty days and bring
the sacrifices in purity and say, if I was defiled, the former
burnt-offering was a voluntary one and this is the obligatory one,
whilst if I remained clean, the former burnt-offering was the obligatory
one and this the voluntary one. These [others] are the rest of my
sacrifices.` R. Joshua retorted: the result will be that this [Nazirite]
will bring his sacrifices half at a time! The Sages, however, agreed
with Ben Zoma. |
נזיר 8.1
שני נזירים שאמר להן אחד, ראיתי אחד מכם שנטמא, ואיני יודע איזה מכם היה׃
מביאין קרבן טומאה וקרבן טהרה, ואומר, אם אני הוא הטמא-- קרבן טומאה שלי,
וקרבן טהרה שלך; ואם אני הוא הטהור-- קרבן טהרה שלי, וקרבן טומאה שלך׃
וסופרים שלושים יום, ומביאין קרבן טהרה, ואומר, אם אני הוא הטמא-- קרבן
טומאה שלי וקרבן טהרה שלך, וזה קרבן טהרתי; ואם אני הוא הטהור-- קרבן טהרה
שלי וקרבן טומאה שלך, וזה קרבן טהרתך׃ מת אחד מהן-- אמר רבי יהושוע, יבקש
אחד מן השוק שיידור כנגדו בנזיר, ויאמר, אם טמא הייתי, הרי אתה נזיר מיד;
ואם טהור הייתי, הרי אתה נזיר לאחר שלושים יום׃ וסופרים שלושים יום,
ומביאין קרבן טומאה וקרבן טהרה, ואומר, אם אני הוא הטמא-- קרבן טומאה שלי,
וקרבן טהרה שלך; ואם אני הוא הטהור-- קרבן טהרה שלי, וקרבן טומאה ספק׃
וסופרים שלושים יום, ומביאין קרבן טהרה, ואומר, אם אני הוא הטמא-- קרבן
טומאה שלי וקרבן טהרה שלך, וזה קרבן טהרתי; ואם אני הוא הטהור-- קרבן טהרה
שלי וקרבן טומאה ספק, וזה קרבן טהרתך׃ אמר לו בן זומא, מי שומע לו שיידור
כנגדו בנזיר׃ אלא מביא חטאת העוף ועולת הבהמה, ויאמר, אם טמא הייתי-- החטאת
מחובתי, והעולה נדבה; ואם טהור הייתי-- העולה מחובתי, והחטאת ספק׃ וסופר
שלושים יום, ומביא קרבן טהרה, ואומר, אם טמא הייתי-- העולה הראשונה נדבה,
וזו חובה; ואם טהור הייתי-- העולה הראשונה חובה וזו נדבה, וזה שאר קרבני׃
אמר רבי יהושוע, נמצא זה מביא קרבנותיו מחוצים; אבל הודו חכמים לדברי בן
זומא |