Audio by Dovid Stern

If a man vows to be a Nazirite and then seeks release from a Sage but is forbidden [to annul his vow], he can reckon [the Naziriteship] from the time that the vow was made. If he seeks release from a Sage and is absolved and has an animal set aside [for a sacrifice], it goes forth to pasture with [the rest of] the herd. Beth Hillel said to Beth Shammai: do you not admit that here where the consecration is in error, [the animal] goes forth to pasture with the herd? Beth Shammai replied: do you not admit that if a man in error calls the ninth [animal], the tenth, or the tenth the ninth, or the eleventh the tenth, each becomes sacred? Beth Hillel retorted: it is not the rod that makes these sacred, for suppose that in error he placed the rod upon the eighth or upon the twelfth, would this have any effect? [the fact is] that Scripture which has declared the tenth to be sacred, has also declared sacred the ninth and the eleventh

 נזיר 5.3
מי שנדר בנזיר, ונשאל לחכמים ואסרו-- מונה משעה שנזר׃ נשאל לחכמים והתירו, והייתה לו בהמה מופרשת-- תצא ותרעה בעדר׃ אמרו להם בית הלל לבית שמאי, אין אתם מודים בזו שהוא הקדש טעות, שתצא ותרעה בעדר׃ אמרו להם בית שמאי, אין אתם מודים למי שטעה וקרא לתשיעי עשירי, ולעשירי תשיעי ולאחד עשר עשירי, שהוא מקודש׃ אמרו להם בית הלל, לא השבט קידשו׃ מה אילו טעה והניח את השבט על השמיני, או על שנים עשר, שמא עשה כלום; אלא כתוב שקידש את העשירי, הוא קידש את התשיעי ואת אחד עשר.

If a man vows to be a Nazirite and on going to bring his animal [for the sacrifice] finds that it has been stolen, then if he had declared himself a Nazirite before the theft of his animal, he is [still] a Nazirite, , but if he had declared himself a Nazirite after the theft of his animal, he is not a Nazirite. It was on this point that Nahum the Mede fell into error when Nazirites arrived [in Jerusalem] from the Diaspora and found the Temple in ruins. Nahum the Mede said to them, `had you known that the Temple would be destroyed, would you have become Nazirites?` they answered, no, and so Nahum the Mede absolved them. When, however, the matter came to the notice of the Sages they said: whoever declared himself a Nazirite before the destruction of the Temple is a Nazirite, but if after the destruction of the Temple, he is not a Nazirite

נזיר 5.4
מי שנדר בנזיר, והלך להביא את בהמתו, ומצאה שנגנבה-- אם עד שלא נגנבה הבהמה נזר, הרי זה נזיר; אם משנגנבה בהמה נזר, אינו נזיר׃ זו טעות טעה נחום איש מדי׃ כשעלו נזירים מן הגולה, ומצאו בית המקדש חרב, אמר להם נחום איש מדי, אלו הייתם יודעים שבית המקדש עתיד ליחרב, נוזרים הייתם; אמרו לו לאו, והתירם נחום איש מדי׃ וכשבא דבר לפני חכמים, אמרו, כל שנזר עד שלא חרב בית המקדש, נזיר; משחרב בית המקדש, אינו נזיר

Click here for the hebrew/english of Perek 5 from emishna.com

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here