Audio by Dr. Michael Sokolow

R. Eliezer also ruled: a new fact may be given as an opening; but the Sages forbid it. E.g., if a man said, `Konam that I benefit not from so and so, and he [the latter] then became a Scribe, or was about to give his son in marriage, and he declared, `had I known that he would become a Scribe or was about to give his son in marriage, I would not have vowed; ` [or if he said,] `Konam, if I enter not this house,` and it became a Synagogue, and he declared, had I known that it would become a Synagogue, I would not have vowed: R. Eliezer permits it, but the Sages forbid it.

 נדרים 9.2
ועוד אמר רבי אליעזר, פותחין בנולד; וחכמים אוסרין׃ כיצד׃ קונם שאיני נהנה לאיש פלוני, ונעשה סופר או שהיה משיא את בנו, ואמר אילו הייתי יודע שהוא נעשה סופר או שהיה משיא את בנו בקרוב, לא הייתי נודר; קונם לבית הזה שאיני נכנס, ונעשה בית הכנסת, ואמר אילו הייתי יודע שהוא נעשה בית הכנסת, לא הייתי נודר-- רבי אליעזר מתיר, וחכמים אוסרין

R. Meir said: some things appear as new facts, and yet are not [treated] as new; but the Sages do not agree with him. E.g., if one says, `Konam that I do not marry so and so, because her father is wicked,` and he is [then] told, he is dead, or, he has repented; `Konam, if I enter this house, because it contains a wild dog, or, `because it contains a serpent,` and he is [then] informed, the dog is dead, or, the serpent has been killed, these are as new facts, yet actually not [treated] as new facts. But the Sages do not agree with him.

 נדרים 9.3
רבי מאיר אומר, יש דברים שהן כנולד, ואינן נולד; וחכמים מודים לו׃ כיצד׃ אמר קונם שאיני נושא את אישה פלונית, שאביה רע, אמרו לו מת, או שעשה תשובה, קונם לבית הזה שאיני נכנס, שכלב רע בתוכו או שהנחש בתוכו, אמרו לו מת הכלב, או שנהרג הנחש-- הרי הן כנולד, ואינן נולד; וחכמים מודים לו

Click here for the hebrew/english of Perek 9 from emishna.com

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here