If the owner offered a sela and a stranger offered a sela, the owner has the first right, because he must add a Fifth. If the owner offered a sela and a stranger offered a sela and an issar, the one who offered a sela and an issar has the first right, because he added to the principal. If a man redeems his Second Tithe he must add a Fifth, whether it is his own or it was given him as a gift. |
מ מעשר
שני 4.3 בעל הבית אומר בסלע, ואחד אומר בסלע-- בעל הבית קודם, מפני שהוא מוסיף חומש; בעל הבית אומר בסלע, ואחד אומר בסלע ואיסר-- את של סלע ואיסר קודם, מפני שהוא מוסיף על הקרן-הפודה מעשר שני שלו-- מוסיף עליו חמישיתו, בין שהוא שלו בין שנתן לו במתנה |
One may use an artifice in respect of Second Tithe. In what manner? A man may say to his grown-up son or daughter, or to his Hebrew man-servant or maid-servant: take this money and redeem this Second Tithe for thyself`. But he may not say so to his son or daughter who are minors or to his Canaanite man-servant or maid-servant, because their hand is as his own hand. |
מ מעשר
שני 4.4 מערימין על מעשר שני- כיצד- אומר אדם לבנו ולבתו הגדולים, לעבדו ולשפחתו העבריים, הא לך את המעות האלו, ופדה לך בהן את המעשר הזה- אבל לא יאמר כן לבנו ולבתו הקטנים, לעבדו ולשפחתו הכנעניים, מפני שידם כידו |
Click here for the hebrew/english of Perek 4 from emishna.com