Audio by Dr. Michael Sokolow

R. Simeon says: one may not anoint oneself with oil of Second Tithe in Jerusalem. But the Sages allow it. They said to R. Simeon: if a lenient ruling has been adopted in the case of heave-offering which is a grave matter, should we not also adopt a lenient ruling in the case of Second Tithe which is a light matter? He said to them: why, no; a lenient ruling has been adopted in the case of heave-offering though it is a grave matter, because in heave-offering we have adopted a lenient ruling also as regards vetches and fenugreek; but how can we adopt a lenient ruling in the case of Second Tithe though it is a light matter, when we have not adopted a lenient ruling in Second Tithe as regards vetches and fenugreek? מ מעשר שני 2.2
רבי שמעון אומר, אין סכין שמן של מעשר שני בירושלים; וחכמים מתירין אמרו לו לרבי שמעון, אם הקל בתרומה החמורה-- לא נקל במעשר שני הקל אמר להם, מה אם הקל בתרומה החמורה, מקום שהקל בכרשינין ובתלתן-- נקל במעשר שני הקל, מקום שלא הקל בכרשינין ובתלתן
Fenugreek of Second Tithe may be eaten [only] when it is still tender; but as for fenugreek of heave-offering, Beth Shammai say: whatever is done with it must be done in a state of purity, except when it is used for cleansing the head. But Beth Hillel say: whatever is done with it may be done in a state of impurity, except soaking it in water.  מ מעשר שני 2.3
תלתן של מעשר שני, תיאכל צמחונין ושל תרומה-- בית שמאי אומרים, כל מעשיה בטהרה, חוץ מחפיפתה; בית הלל אומרים, כל מעשיה בטומאה, חוץ משרייתה

Click here for the hebrew/english of Perek 2 from emishna.com