Audio by Dr. Michael Sokolow

Man-servants or maid-servants, land or unclean cattle may not be bought with Second Tithe money; and if any of these were bought, their value must be consumed [as Second Tithe in Jerusalem] bird-offerings of men or women who had a flux, or bird-offerings of women after child-birth, or sin-offerings, or guilt-offerings, may not be offered out of Second Tithe money; but if any of these were offered, their value must be consumed [as Second Tithe in Jerusalem]. This is the general rule: whatever [is bought] out of Second Tithe money which cannot be used for eating or drinking or anointing, its value must be consumed [as Second Tithe in Jerusalem]. מ מעשר שני 1.7
אין לוקחין עבדים, וקרקעות, ובהמה טמאה, מדמי מעשר שני; ואם לקח, יאכל כנגדן אין מביאין קיני זבים, קיני זבות, קיני יולדות, חטאות, ואשמות, מדמי מעשר שני; ואם הביא, יאכל כנגדן זה הכלל-- כל שהוא חוץ לאכילה ולשתייה ולסיכה מדמי מעשר שני, יאכל כנגדו
Second Tithe must be set apart for eating, for drinking and for anointing; for eating what is usually eaten, for drinking what is usually drunk, and for anointing what is customarily used for anointing. [Thus] one may not anoint oneself with wine or with vinegar, but one may anoint oneself with oil. Oil of Second Tithe may not be spiced, nor may spiced oil be bought with Second Tithe money; but wine may be spiced. If honey or spices fell into wine and improved its value, the improved value [is divided] according to the proportion. If fish was cooked with leek of Second Tithe and it improved in value, the improved value [is divided] according to the proportion. If dough of Second Tithe was baked and it improved in value, the whole improved value belongs to the second [tithe]. This is the general rule: whenever the improvement is recognizable [externally] the improved value [is divided] according to the proportion, but whenever the improved value is not recognizable the improved value belongs to the second [tithe].  מ מעשר שני 2.1
מעשר שני ניתן לאכילה, ולשתייה, ולסיכה-- לאכול דבר שדרכו לאכול, ולסוך דבר שדרכו לסוך לא יסוך יין וחומץ, אבל סך הוא את השמן אין מפטמין שמן של מעשר שני, ואין לוקחין בדמי מעשר שני שמן מפוטם; אבל מפטם הוא את היין נפל לתוכו דבש ותבלים והשביחו, השבח לפי חשבון דגים שנתבשלו עם קפלוטות של מעשר שני והשביחו, השבח לפי חשבון עיסה של מעשר שני שאפיה והשביחה, השבח לשני זה הכלל-- כל ששבחו ניכר, השבח לפי חשבון; וכל שאין שבחו ניכר, השבח לשני

Click here for the hebrew/english of Perek 1 from emishna.com

Click here for the hebrew/english of Perek 2 from emishna.com