Audio by Dr. Michael Sokolow

Mishnah Menachot 7:6: From where [do we learn] that [if] one who says "I accept upon myself a thanksgiving sacrifice]", he must bring it from non-sacred money? As it says (Deuteronomy 16:2) "You shall slaughter the Passover offering to the Lord, your God: sheep and cattle". But Passover offerings are only brought from sheep or goats, so why does it say "sheep or cattle"? Rather, it is to connect everything that comes [as a sacrifice] from cattle or sheep to the Passover offering: Just as the Passover offering which comes as an obligation, may come only from non-sacred money, so too anything which comes as an obligation may come only from non-sacred money. Therefore one who says, "I accept upon myself [to bring] a thanksgiving sacrifice or a shelamim [an offering whose various parts are consumed by its owners, the Kohanim and the fire on the altar]", since they come as an obligation, they may come only from non-sacred money. Libations in all cases may come only from non-sacred money.

מנין לאומר הרי עלי תודה, שלא יביא אלא מן החלין, שנאמר (דברים טז ב): "וזבחת פסח לה' אלהיך צאן ובקר..." - והלא אין פסח בא אלא מן הכבשים ומן העזים, אם כן למה נאמר "צאן ובקר", אלא - להקיש כל הבא מן הבקר ומן הצאן לפסח: מה הפסח שהוא בא בחובה אינו בא אלא מן החלין, אף כל דבר שהוא בא בחובה, לא יבוא אלא מן החלין. לפיכך, האומר הרי עלי תודה, הרי עלי שלמים, הואיל והם באים חובה, לא יבואו אלא מן החלין. והנסכים בכל מקום לא יבואו אלא מן החלין.

Mishnah Menachot 8:1: All public and private offerings can be brought from the Land [of Israel] or outside the Land, from the new or the old [grain] except for the omer and the two breads [of Shavuot] which can only be brought from the new [grain] and from the Land of [Israel]. And all of them should only be brought from the best. What is the best? Michmas and Mizoniacha are the best [areas] for fine flour. Second best for fine flour are Chafaraim in the valley. The [grain of the] whole land was valid, but they used to bring it only from these places.

כל קרבנות הצבור והיחיד באים מן הארץ ומחוצה לארץ, מן החדש ומן הישן, חוץ מן העמר ושתי הלחם, שאינן באים אלא מן החדש ומן הארץ. וכלן אינן באים אלא מן המבחר. ואיזהו מבחר, מכמס ומזוניחה אלפא לסלת. שניה להם, חפרים בבקעה. כל הארצות היו כשרות, אלא מכאן היו מביאים.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here