Click here for audio

מסכת מנחות פרק יג משנה יא
נאמר בעולת הבהמה אשה ריח ניחוח, [ובעולת העוף אשה ריח ניחוח], ובמנחה אשה ריח ניחוח, ללמד שאחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכון אדם את דעתו לשמים   It is said of the olah of cattle, “An offering made by fire of pleasing odor” (Leviticus 1:9); and of the olah of birds, “An offering made by fire of pleasing odor (vs. 17); and of the grain offering, “An offering made by fire of pleasing odor” (Leviticus 2:2): to teach you that it is the same whether one offers much or little, so long as one directs one’s heart to heaven.

סליק מסכת מנחות

 

מסכת חולין

פרק א משנה א

הכל שוחטין  All may slaughter
ושחיטתן כשרה and their slaughtering is valid,
חוץ מחרש שוטה וקטן except for [that of] a deaf-mute, a mental incompetent, and a minor,
שמא יקלקלו בשחיטתן lest they ruin their slaughtering,
וכלן ששחטו and all of these who do slaughter
ואחרים רואין אותן and others observe them,
שחיטתם כשרה their slaughtering is valid.
 שחיטת הנוכרי

Slaughter by a gentile

נבילה [renders the carcass] a neveilah
 ומטמאה במשא which defiles by being carried.
השוחט בלילה One who slaughters at night (i.e. in the dark),
וכן הסומא ששחט and similarly a blind person who slaughters,
שחיטתו כשרה their slaughtering is valid.
השוחט בשבת וביום הכיפורים One who slaughters on Shabbos or Yom Kippur
 אף על פי שמתחייב בנפשו even though he is liable to lose his life
שחיטתו כשרה his slaughtering is valid.

 

Notes

הכל שוחטין ושחיטתן כשרה - The first part of this couplet, הכל שוחטין, teaches that we may entrust one who is expert in the relevant halacha to properly slaughter an animal, even if he has not been established through practice to have the physical skill and fortitude to do so properly.  The second part of this couplet, ושחיטתן כשרה, teaches that בדיעבד if an unlearned person slaughters an animal, and after the fact we determine that he was well versed in the laws of שחיטה, it is deemed valid.

ואחרים רואין אותן - This is only בדיעבד.

השוחט בלילה . . . שחיטתן כשרה -  This too is only בדיעבד.