Audio by Dr. Michael Sokolow

Mishnah Menachot 11:7: There were two tables inside the porch at the entrance of the house, the one of marble and the other of gold. On the table of marble they laid the Shewbread when it was brought in, and on the table of gold they laid the Shewbread when it was brought out, since what is holy we must raise [in honour] but not bring down. And within [the Sanctuary] was a table of gold whereon the Shewbread lay continually. Four priests entered, two bearing the two rows [of the Shewbread] in their hands and two bearing the two dishes [of frankincense] in their hands; and four went in before them, two to take away the two rows [of the Shewbread] and two to take away the two dishes [of frankincense]. Those who brought them in stood at the North side with their faces to the South, and those who took them away stood at the South side with their faces to the North. These withdrew [the old] and the others laid down [the new], the handbreadth of the one being by the side of the handbreadth of the other, for it is written, before me continually. R. Jose says, even if these [first] took away [the old] and the others laid down [the new later on], this too fulfils the requirement of continually`. They went and laid [the old bread] on the table of gold that was in the porch. The dishes [of frankincense] were then burnt and the Cakes were distributed among the priests. If the Day of Atonement fell on a Sabbath the Cakes were distributed in the Evening. If it fell on a Friday the he-goat of the Day of Atonement was consumed in the Evening. The Babylonian [priests] used to eat it raw for they were not fastidious.

שני שולחנות היו באולם מבפנים, על פתח הבית-- אחד של שיש, ואחד של זהב׃ על של שיש, נותנין לחם הפנים בכניסתו; ועל של זהב, ביציאתו׃ שמעלין בקודש, ולא מורידין׃ ואחד של זהב מבפנים, שעליו לחם הפנים תמיד׃ ארבעה כוהנים נכנסין-- שניים בידם שני סדרים, ושניים בידם שני בזיכין; וארבעה מקדימין לפניהם-- שניים ליטול שני סדרים, ושניים ליטול שני בזיכין׃ הנכנסין עומדין בצפון, ופניהם לדרום; והיוצאין עומדין בדרום, ופניהם לצפון׃ אלו מושכין, ואלו מניחין, וטפחו של זה, לתוך טפחו של זה-- שנאמר ''לפניי תמיד''  (שמות כה,ל) ׃ רבי יוסי אומר, אפילו אלו נוטלין ואלו מניחין, אף זו הייתה ''תמיד''׃ יצאו ונתנום על שולחן של זהב שהיה באולם, הקטירו הבזיכין, והחלות מתחלקות לכוהנים׃ חל יום הכיפורים להיות בשבת, החלות מתחלקות לערב; חל להיות ערב שבת, שעיר של יום הכיפורים נאכל לערב, הבבליין אוכלין אותו כשהוא חי, מפני שדעתן יפה.

Mishnah Menachot 11:8: If [the priest] set the Shewbread on the Sabbath and the dishes [of frankincense] on the day after the Sabbath, and burnt the dishes [of frankincense] on the [next] Sabbath, it is not valid, and one is not liable thereby for piggul, nothar, or uncleanness. If he set the bread and the dishes [of frankincense] on the Sabbath and burnt the dishes of frankincense on the day after the Sabbath, it is not valid, and one is not liable thereby for piggul, nothar, or uncleanness. If he set the bread and the dishes [of frankincense] on the day after the Sabbath and burnt the dishes [of frankincense] on the [next] Sabbath, it is not valid. What should he do? He should leave it until the following Sabbath, for even if it remains many days on the table there is no harm.

סידר את הלחם בשבת, ואת הבזיכים לאחר שבת, והקטיר את הבזיכין בשבת-- פסולה, ואין חייבין עליהם משום פיגול ונותר וטמא׃ סידר את הלחם ואת הבזיכים בשבת, והקטיר את הבזיכים לאחר שבת-- פסולה, וחייבין עליהם משום פיגול ונותר וטמא׃ סידר את הלחם ואת הבזיכים לאחר שבת, והקטיר את הבזיכים בשבת-- פסולה׃ כיצד יעשה׃ יניחנה לשבת הבאה-- שאפילו הוא על השולחן ימים, אין בכך כלום.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here