Mishnah Meilah 1:3: The limbs of [sacrifices] kodashim kalim [sacrifices of a lesser degree of sanctity, they may be slaughtered anywhere in the Temple courtyard and consumed by most anyone, anywhere in Jerusalem] that were removed [out of the Courtyard] before the sprinking of the blood, Rabbi Eliezer says, one is not liable for me'ilah and one is not liable for pigul, notar and tamei. Rabbi Akiva says one is liable for me'ilah and is liable for pigul, notar and tamei. |
אמורי קדשים קלים שיצאו לפני זריקת דמים. רבי אליעזר אומר אין מועלין בהן. ואין חייבין עליהן משום פיגול. נותר. וטמא. רבי עקיבא אומר. מועלין בהן. וחייבין עליהן. משום פגול. נותר וטמא: |
Mishnah Meilah 1:4: The of sprinkling the blood of kodshei kodashim may have a lenient [affect] and a stringent [affect], but with kodashim kalim, it affects them all stringently. How so? [With respect to] kodshei kodashim, before the sprinkling of the blood, the laws of me'ilah apply to both the limbs [of the animal to be burned on the altar] and the meat; after the sprinkling of the blood, the laws of me'ilah apply to the limbs but the laws of me'ilah do not apply to the meat. With respect to this [limbs] and this [meat], one is liable for pigul, notar and tamei. It is thus evident that the sprinkling of the blood has a lenient and stringent affect. [But with respect to] kodashim kalim it has only a stringent affect. How so? Kodashim kalim, before the sprinkling of the blood, the laws of me'ilah do not apply neither to the limbs nor to the meat. After sprinkling of the blood, the laws of me'ilah apply to the limbs, but the laws of me'ilah do not apply to the meat. With respect to this [limbs] and this [meat], one is liable for pigul, notar and tamei. It is thus evident, that with respect to kodashim kalim, it has only a stringent effect. |
מעשה דמים בקדשי קדשים. להקל ולהחמיר. ובקדשים קלים. כולן להחמיר. כיצד. קדשי קדשים לפני זריקת דמים. מועלין באימורין ובבשר. לאחר זריקת דמים. מועלים באימורים ואין מועלין בבשר. על זה ועל זה. חייבין משום פגול. נותר. וטמא. ובקדשים קלים. כולם להחמיר. כיצד. קדשים קלים לפני זריקת דמים. אין מועלין לא באימורין ולא בבשר. לאחר זריקת דמים. מועלין באימורין ואין מועלין בבשר. על זה ועל זה. חייבין משום פגול. נותר. וטמא. נמצא מעשה דמים בקדשי קדשים להקל ולהחמיר ובקדשים קלים כולו להחמיר: |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here