Audio by Dovid Stern

What is reckoned a large town? One which has in it ten men of lelsure. One that has fewer is reckoned a village. In respect of these it was laid down that they should be pushed forward but not postponed. The time, however, of bringing the wood for the priests, of keeping the [fast of] the ninth of Ab, of offering the festival sacrifice, and of assembling the people is to be postponed [till after Sabbath] but not pushed forward. Although it was laid down that the times [of reading the Megillah] are to be pushed forward but not postponed, it is permissible on these [alternative] days to mourn, to fast, and to distribute gifts to the poor. R. Judah said: when is this? In places where people come to town on Mondays and Thursdays. In places, however, where they do not come to town either on Mondays or Thursdays, the Megillah is read only on its proper day.                               מגילה 1.3
איזו היא עיר גדולה, כל שיש בה עשרה בטלנין; פחות מכן, הרי זה כפר׃ באלו אמרו, מקדימין ולא מאחרין׃ אבל זמן עצי הכוהנים, ותשעה באב, חגיגה, והקהל-- מאחרין ולא מקדימין׃ אף על פי שאמרו מקדימין ולא מאחרין, מותרין בספד ובתענית ובמתנות לאביונים׃ אמר רבי יהודה, אימתיי, במקום שנכנסין בשני ובחמישי; אבל מקום שאין נכנסין לא בשני ולא בחמישי, קורין אותה בזמנה
If the Megillah has been read in the first Adar and the year has subsequently been prolonged, it is read again in the second Adar. There is no difference between the first Adar and the second Adar save only in the reading of the Megillah and the distribution of gifts to the poor.                                                                מגילה 1.4
קראו את המגילה באדר הראשון, ונתעברה השנה-- קורין אותה באדר השני; אין בין אדר הראשון לאדר השני, אלא מקרא מגילה ומתנות לאביונים

Click here for the hebrew/english of Perek 1 from emishna.com

לע"נ גננדיל בת משה

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here