Audio by Shloimy Zelcer

If one takes the dam with the young, R. Judah says he is flogged and need not [then] send the dam free; but the Sages say that he lets the dam go and receives no flogging. This is the general principle; whenever a negative precept involves the fulfilment of some positive act, there is no flogging for its contravention. 

מכות 3.4
הנוטל אם על הבנים-- רבי יהודה אומר, לוקה ואינו משלח; וחכמים אומרין, משלח ואינו לוקה׃ זה הכלל-- כל מצוה בלא תעשה שיש בה קום עשה, אין חייבין עליה.

If a man makes a baldness on his head, or rounds the corner of his head, or Mars the corner of his beard, or makes one cutting [in his flesh] for the dead, he is liable [to a flogging]. If he makes one cutting for five dead, or five cuttings for one, he is liable [severally] for each one. 
On [rounding] the head [He is liable] for two corners, one for one side and one for the other; on [marring] the beard [He is liable] for two [corners] on one side, for two on the other side, and for one lower down; R. Eliezer says: if they were all taken off as one he is liable only on one count. And he is only liable on taking off with a razor; R. Eliezer says: even if he picks off the hairs with tweezers, or [removes them] with pincers, he is liable.

 מכות 3.5
הקורח קורחה בראשו, המקיף פיאת ראשו, והמשחית פיאת זקנו, השורט שריטה אחת על מת-- חייב׃ שרט שריטה אחת על חמישה מתים, או חמש שריטות על מת אחד-- חייב על כל אחת ואחת׃ וחייב על הראש שתיים, אחת מכאן ואחת מכאן; ועל הזקן חמישה, שתיים מכאן ושתיים מכאן ואחת מלמטן׃ רבי אליעזר אומר, אם נטלו כולו כאחת, אינו חייב אלא אחת׃ ואינו חייב עד שייטלנו בתער; רבי אלעזר אומר, לקטו במלקטת או ברהיטני, חייב

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here