Audio by Shloimy Zelcer

While the one who recites, says: if thou wilt not observe to do . . . Then The Lord Thy God shall make thy strokes pronounced, and the strokes of thy seed [etc.] and he goes back again to the beginning of the text [if necessary] and concludes with: but He, being full of compassion, forgiveth iniquity and destroyeth not; yea, many a time doth he turn his anger away and doth not stir up all his wrath, and again returns to the text: observe therefore, the words of this covenant and do them, that ye may make all that ye do to prosper. If the offender dies under his hand [stroke] He is exempt [from penalty]. If he gave him one more lash and the offender died, he goes into banishment. If the offender befouled himself either with faeces or urine, he is discharged. R. Judah says: faeces in the case of a man and urine in the case of a woman.

 מכות 3.14
הקורא קורא ''אם לא תשמור לעשות, את כל דברי התורה הזאת, הכתובים, בספר הזה׃ ליראה את השם הנכבד והנורא, הזה ._._׃ והפלא ה' ._._''׃  (דברים כח,נח-נט) ; וחוזר לתחילת המקרא׃ ואם מת תחת ידו, פטור; הוסיף לו רצועה אחת, ומת-- הרי זה גולה על ידו׃ נתקלקל בין בראי, ובין במים-- פטור; רבי יהודה אומר, האיש בראי, והאישה במים

All who have incurred [the penalty of] Kareth, on being flogged obtain remission from their punishment of Kareth; for it is said, forty he shall have him beaten he shall not exceed . . . lest thy brother shall be dishonoured before thine eyes, which shows that on having received the flogging he is [considered] `thy brother`: these are the words of R. Hananiah b. Gamaliel. And, said R. Hananiah b. Gamaliel, if in one transgression a transgressor forfeits his soul, how much more should one who performs one precept have his soul granted him? R. Simeon says that you can learn this from its own passage; for it is said [there]: [for whosoever shall do any of these abominations,] even the souls that do them shall be cut off from among their people; and there [in the preamble] it says: Ye shall therefore keep my statutes and mine ordinances which if a man do, he shall live by them, which means that one who desists from transgressing is granted reward like one who performs a precept. R. Simeon b. Rabbi says: behold Holy Writ says, only be steadfast in not eating the blood . . . and thou shalt not eat the life with the flesh . . . [That it may go well with thee and with thy children after thee when thou shalt do what is right in the eyes of The Lord]. Now, if in the case of blood for which man`s soul has a loathing, anyone who refrains therefrom receives reward, how much more so in regard to robbery and incest for which man`s soul has a craving and longing shall one who refrains therefrom acquire merit for himself and for generations and generations to come, to the end of all generations!

מכות 3.15 
כל חייבי כרתות שלקו, נפטרו מידי כרתן׃ שנאמר ''ונקלה אחיך לעיניך''  (דברים כה,ג) -- משלקה, הרי הוא אחיך, דברי רבי חנניה בן גמליאל׃ אמר רבי חנניה בן גמליאל, מה אם העובר עבירה אחת, נפשו ניטלת עליה; העושה מצוה אחת, על אחת כמה וכמה שתינתן לו נפשו׃ רבי שמעון אומר, ממקומו הוא למד-- שנאמר ''ונכרתו הנפשות העושות, מקרב עמם''  (ויקרא יח,כט) , ואומר ''אשר יעשה אותם האדם וחי בהם''  (ויקרא יח,ה) ׃ הא, כל היושב, ולא עבר עבירה-- נותנין לו שכר, כעושה מצוה׃ רבי שמעון ברבי אומר, והרי הוא אומר ''רק חזק, לבלתי אכול הדם ._._''׃  (דברים יב,כג) ; ומה אם הדם שנפשו של אדם חתה ממנו, הפורש ממנו מקבל שכר-- גזל ועריות שנפשו של אדם מתאווה להן ומחמדתן, הפורש מהן על אחת כמה וכמה שיזכה לו, ולדורותיו ולדורות דורותיו, עד סוף כל הדורות

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here