Audio by Shloimy Zelcer

Witnesses are not condemned as Zomemim until they themselves are [directly] incriminated ; how, for instance? If they had declared: `we testify that n.n. Killed that person`; and other witnesses said to them: how could you testify to that, as that murdered person or that [alleged] murderer was with us on that very day, at such and such a place?` [then] the witnesses are not thereon condemned as Zomemim. But, if these [other] witnesses said: how could you testify to that, as on that very day, you were with us at such and such a [distant] place?` [then] the former are condemned as Zomemim

 מכות 1.4
אין העדים נעשין זוממין, עד שיזימו את עצמן׃ כיצד׃ אמרו מעידים אנו את איש פלוני, שהרג את הנפש-- אמרו להן היאך אתם מעידים, שהרי הנהרג או ההורג היה עימנו אותו היום במקום פלוני-- אין אלו זוממין; אבל אם אמרו להן היאך אתם מעידים, שהרי אתם הייתם עימנו באותו היום במקום פלוני-- הרי אלו זוממין, ונהרגין על פיהן.

If other witnesses came, and they charged them [with perfidy]: then [again] others came, and they [again] charged them [with perfidy], even to a hundred, they are all to be executed. R. Judah says that this is [seemingly] a conspiracy and the first set alone is [to be] executed

 מכות 1.5
באו אחרים והזימום, באו אחרים והזימום-- אפילו מאה, כולם ייהרגו; רבי יהודה אומר, איסטסיס היא זו, אינה נהרגת אלא כת הראשונה בלבד.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here