Audio by Ushy Fried

99:5 Nuts which were eaten before the festival are permitted to be put aside in their shells, but if they were eaten on the festival it is forbidden to put them aside in their shells and even to handle them is forbidden. Similarly, the other peelings (or shells) even though they are fit (only) for animals, because it's as if they are just ''born'', for yesterday they were suitable (food) for people. אגוזים שאכלן קודם יום טוב מותר להסיק בקליפיהן אבל אם אכלן ביום טוב אסור להסיק בקליפיהן ואפילו לטלטלן אסור וכן שאר קליפות אף על פי שראויין לבהמה משום דהוי ליה נולד דאתמול היו עומדין לאדם
100:1 It's a positive commandment from the Torah on the Cohanim, that they should bless the people, as it was said:1 ''In this way you shall bless the children of Israel'' Any Cohen who doesn't have any of the things which would prevent him and doesn't go up to bless them2 transgresses a positive mitzvah. There is no trangression unless they called him, as it was said:3 ''say to them'' and the commentary by Onkelos4 (explains) ''like this you will say to them''. The custom in our countries5 is not to bless6 except on a festival, since then we are full of the joy of the festive day, and on Yom Kippur when there is joy from forgiveness and pardon. He will bless with a full heart, which is not so on the rest of the days, even on the Shabbatot during the year which are troubled by thoughts about his livelihood and the loss of (a day of) work. Even on a festival there is no blessing except at the Musaph (Additional) prayers when one afterwards leaves the synagogue rejoicing with the joy of the festive day. It's also the custom in our countries that on a festival day that falls on Shabbat one doesn't bless except on Yom Kippur. Even if (Yom Kippur) falls on Shabbat one (still) blesses. There are places that have the custom that on every festival day, even if it fell on Shabbat, they bless, and this is more correct.

1) Numbers 6:23 2) The word ''leduchan'' means both the action of going up to bless the people, and also going to the ''raised platform'' or ''duchan'' in front of the Ark where the Torah scrolls are kept. 3) Numbers 6:22. 4) Onkelos was a convert to Judaism in Tannaic times (about 35-120 CE). His famous Aramaic translation and interpretation was published around 110 CE. 5) The author of the Kitzur, Rabbi Shlomo Ganzfried, lived in Ungvar, Hungary. 6) lit. ''raising the hands''.

מצות עשה מן התורה על הכהנים שיברכו את העם שנאמר כה תברכו את בני ישראל וכל כהן שאין בו מדברים המעכבים אותו ואינו עולה לדוכן עובר בעשה ואינו עובר אלא כשקוראין אותו שנאמר אמור להם ותרגם אונקלוס כד יימרון להון והמנהג במדינותינו שאין נשיאת כפים אלא ביום טוב משום דאז שרויים בשמחת יום טוב וביום הכפורים יש בו שמחת מחילה וסליחה וטוב לב הוא יברך מה שאין כן בשאר ימים אפילו בשבתות השנה שטרודים בהרהורים על מחייתם ועל ביטול מלאכתם ואפילו ביום טוב אין נושאין כפיהם אלא בתפלת מוסף שיוצאין אחר כך מבית הכנסת וישמחו בשמחת יום טוב עוד נוהגין במדינותינו שביום טוב שחל להיות בשבת אין נשיאת כפים אלא ביום הכפורים שאפילו חל בשבת נושאין כפיהם ויש מקומות נוהגין שבכל יום טוב אפילו חל בשבת נושאין כפיהם וכן נכון יותר
100:2 There is no blessing except with ten and the Cohanim are included in this count. Since they also are included in the blessing as it's said:1 ''and I will bless them''.

1) Numbers 6:27.

אין נשיאת כפים אלא בעשרה והכהנים מן המנין לפי שגם הם בכלל הברכה שנאמר ואני אברכם

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here