98:9 Kneading is allowed on a festival and in any case, one shouldn't measure the flour, rather take what looks right, if one doesn't measure exactly, rather takes away or adds, that's allowed. | לישה מותר ביום טוב ומכל מקום לא ימדוד את הקמח אלא יקח באומד הדעת ואם אינו מצמצם את המדה אלא פוחת או מוסיף מותר |
98:10 Cut-up dough (dough crumbs and noodles) which are cooked to eat them with the soup, should be kneaded on the festival eve, since it's improved by standing. If they weren't kneaded on the festival eve, they should be kneaded on the festival in an unusual manner, for example, if they were normally kneaded on a board, they should be kneaded on a cloth or the like. Also food items which don't become stale, such as dried fruits and the like, should be cooked on the festival eve. | בצק מחותך פתיתים ואטריות שמבשלין לאכלן עם רוטב יש ללוש בערב יום טוב כי הישנים יותר טובים ואם לא לש מערב יום טוב ילוש ביום טוב על ידי שינוי דהיינו שאם דרכו ללוש על דף ילוש על מפה וכדומה וגם תבשיל שאינו מתקלקל כגון פירות יבשים וכדומה יש לבשלם בערב יום טוב |
98:11 Dough that was kneaded on a festival, it's allowed to separate
from it the ''challah''.1 However, it's forbidden to burn it, since one
doesn't burn ''holy offerings''2 on a festival. It's also forbidden to
bake it since it's not considered as suitable to eat, for everyone is
unclean (from contact with) the dead.3 It's forbidden also to handle it,
but while it's still in one's hand, one places it in a safe place, until
out festival and (then) burns it. Dough that was kneaded on the festival
eve, it's forbidden to separate ''challah'' from it on the festival,
rather one (can) bake and eat and put aside a little bread from which
one separates (the ''challah'') on out festival. One needs to put aside
enough bread so that one can separate from it and have some left over.
1) See Chapter 35. 2) The ''challah'' was originally offered in the temple. Since the destruction of the 2nd temple, it can't be offered up, but it's still considered holy, so it has to be burnt. 3) We weren't allowed to eat such offerings unless we were ritually clean. This required the use of the ashes of the red cow to remove any contamination from contact with the dead. Since we don't have this, we are all in a state of ritual impurity and therefore can't eat any holy offerings but must burn them. | עיסה שלשה ביום טוב מותר להפריש ממנה חלה אבל אסור לשרפה דאין שורפין קדשים ביום טוב וגם אסור לאפותה משום דאינה ראויה לאכילה שהרי כלנו טמאי מתים ואסורה גם בטלטול רק בעודה בידו יניחנה במקום המשתמר עד מוצאי יום טוב וישרפנה ועיסה שלש בערב יום טוב אסור להפריש ממנה חלה ביום טוב אלא אופה ואוכל ומניח קצת פת שיפריש ממנה במוצאי יום טוב וצריך שיניח פת כדי שיפריש ממנה וישאר עוד קצת |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here