Audio by Ushy Fried

98:6 One doesn't fan a fire with a bellows, in order not to work like a craftsman does. Everyone is accustomed to allow household bellows by a change (such as) turning them upside down. but with craftmen's bellows, even with a change, it's forbidden. אין נופחין אש במפוח כדי שלא יעשה כדרך שהאומנין עושין והעולם נוהגין היתר במפוח של בעלי בתים על ידי שינוי להפכו מלמעלה למטה אבל במפוח של אומנין אפילו על ידי שינוי אסור
98:7 It's allowed to separate peas, whatever one needs for the same day, but not with a sieve nor a screen, and also they shouldn't be placed in the water so that the undesired matter floats on top, or the edibles, rather one should separate them by hand and pick what is most convenient for one. If it's convenient for one to pick the undesired matter, one should pick the undesired matter. If it's convenient for one to pick the edibles, one should pick the edibles. מותר לברור קטניות מה שהוא צריך לאותו היום אבל לא בנפה ולא בכברה וגם לא יתנם לתוך המים כדי שיציף הפסולת או האוכל אלא יברור ביד וילקט מה שהוא נוח לו יותר אם נוח לו ללקט הפסולת ילקט הפסולת ואם נוח לו ללקט האוכל ילקט האוכל
98:8 Flour that was already sifted but one wants to sift it again, it should be sifted by a Gentile, or in an unusual way for example one should sift it through the back of the sieve. Similarly, one should do (this) with ground matzah. Flour that still hasn't been sifted, is forbidden to be sifted except by a Gentile and in an unusual way. It's forbidden to separate undesired matter from the flour, for example, if there fell into foreign matter or the like, even to separate from broken matzah the large pieces, is forbidden. קמח שכבר היה מרוקד אלא שהוא רוצה לרקדו שנית יש לרקדו על ידי אינו יהודי או על ידי שינוי דהיינו שירקד באחורי הנפה וכן יעשה במצות דוכות וקמח שעדיין לא היה מרוקד אסור לרקדו אלא על ידי אינו יהודי ובשינוי אסור לברור פסולת מתוך הקמח כגון שנפל לתוכו צרורות וכדומה ואפילו לברור מתוך מצות כתותות את הפירורים הגדולים אסור

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here