Audio by Ushy Fried

98:30 It's allowed to heat water to wash one's hands but not for the whole body. For the sake of an infant if one needs to wash him it's forbidden also to heat water for him even by a Gentile, however one can (heat) a large quantity for oneself,1 for example, when one needs a little water for cooking, it's allowed to heat even a large boiler, only one should put in all the water before putting it on the fire, and nothing should be added afterwards. If the child is slightly ill, it's allowed to heat (water) for him by a Gentile.

1) Heating up more than one needs, and the surplus can be used to wash the child.

מותר לחמם מים לרחוץ ידיו אבל לא כל גופו ולצורך תינוק אם צריכין לרחצו אסור גם כן לחמם מים בשבילו אפילו על ידי אינו יהודי אך יכולין להרבות בשבילו דהיינו כשצריכין קצת מים לבישול מותר לחמם אפילו יורה גדולה רק שיתן כל המים קודם שהעמידו על האש ולא יוסיף אחר כך ואם התינוק חולה קצת מותר לחמם בשבילו על ידי אינו יהודי
98:31 It's forbidden to make fire whether from a flint or from a glass (a magnifying glass) or from wood coated with sulphur (matches). אסור להוציא אש בין מאבן בין מזכוכית זכוכית מגדלת בין מעצים הנשים בגפרית גפרורים
98:32 We don't make incense, that is, to scatter different spices on coals, whether for smelling or for perfuming the house or its contents, to make it pleasant for everyone. This matter is the same for everyone. However incense is not necessary except for pampering and enjoyment. Concerning smoking the ''Titon''1 (cigars)2 the halachic authorities, of blessed memory, were divided. Those who followed the lenient view3 also need to be careful not to light with (a piece) of paper nor with a (hot) coal, because when one throws it on the ground it's extinguished, and one can easily make a mistake and do this on the festival, since one is used to doing this on a weekday. If there are written on the paper letters in writing or printing and it's burnt, this is also (against) the forbidden (activity) of ''erasing'', rather one must light from a fire. Also one mustn't smoke from within an instrument (pipe) which is new. It's also forbidden to cut the ''Titon'' on a festival, and it seems (to me) that this is the law, that it's forbidden to remove the ends of the cigars.4

1) Presumably some proprietary make of cigars at the time. 2) Other editions have ''fragrant tobacco''. 3) Which allows smoking on a festival. 4) Cigars are made by rolling the tobacco inside a tobacco leaf with one closed end and this end is cut off before beginning to smoke. This action could be considered as the finishing touch, which is a forbidden activity - see Chapter 80:47.

אין עושין מוגמר דהיינו לפזר מיני בשמים על הגחלים בין להריח בין לגמר את הבית או כלים דכתיב לכל נפש ובעינן דבר השוה לכל נפש אבל מוגמר אינו נצרך אלא למפונקים ומעונגים ובענין עישון הטיטון סיגריות נחלקו הפוסקים זכרונם לברכה וגם להמקילים צריכים ליזהר שלא להדליק בנייר ולא בגחלת משום כשזורקן על הארץ נעשה כיבוי ובקל יוכל לטעות לעשות כן ביום טוב כיון שרגיל לעשות כן בחול ואם כתובים על הנייר אותיות בכתב או בדפוס והוא שורפו איכא גם איסור מחיקה אלא צריך להדליק משלהבת וגם אין לעשן מתוך כלי פייפ חדש גם אסור לחתוך את הטיטין ביום טוב ונראה דהוא הדין דאסור להסיר הקצוות הסגריות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here