Audio by Ushy Fried

97:9 The best way to carry out the mitzvah is to bless it on out Shabbat, when one is scented and wearing handsome clothes. However, if out Shabbat will be more than ten days after the conjunction,1 or there's concern that one won't be able to bless it, one doesn't wait for out Shabbat. It's a mizvah to bless it with a crowd because of ''In the multitude of people is the king's glory''2 but one shouldn't delay for this, because ''(time limited) mitzvot come first''3 override ''with a crowd'' mitzvot.

1) The ''molad'' or first appearance of the new moon. 2) Proverbs 14:28. 3) A halachic principle.

מצוה מן המובחר לקדשה במוצאי שבת כשהוא מבושם ומלובש בבגדים נאים אך אם מוצאי שבת יהיה לאחר עשרה ימים מן המולד או שיש איזה חשש שמא לא יוכל לקדשה אין ממתינין למוצאי שבת מצוה לקדשה באסיפת עם משום דברוב עם הדרת מלך אבל אל יתעכב בשביל זה כי מצות זריזין מקדימין דחי למצות ברוב עם
97:10 One doesn't bless it until there's gone by at least three days from the conjunction. Some wait seven days. If out Shabbat falls before the seven days, we don't wait but bless it on out Shabbat. We don't bless it later than up to half of twenty nine days, twelve hours, and seven hundred and ninety three parts1 which is 14 days (and nights), and 18 hours, and 22 minutes since the conjunction.

1) Every hour is divided into 1080 ''halakim'' or parts. A part is 3 and 1/3 seconds or 1/18 minute.

אין מקדשין אותה עד שיעברו עליה לכל הפחות שלשה ימים מן המולד ויש ממתינים שבעה ימים וכשחל מוצאי שבת קודם שבעה ימים אין להמתין אלא יקדשוה במוצאי שבת ואין מקדשין אותה רק עד חצי תשע ועשרים יום שנים עשר שעות ושבע מאות ותשעים ושלשה חלקים שהוא ארבעה עשר מעת לעת ושמונה עשרה שעות ושנים ועשרים רגעים מן המולד
97:11 One shouldn't bless it before the ninth of Av and similarly, while one is a mourner, unless one won't finish one's mourning until (after) ten days and nights from the conjunction, then one blesses it during one's mourning days. One doesn't bless it after one was fasting until one has tasted (some food) first. In any case, on out Yom Kippur since one goes out from the synagogue (full of) joy on having our sins forgiven, we bless it immediately. אין לקדשה קודם תשעה באב וכן כשהוא אבל אלא אם כן לא ישלים אבלתו עד שיהיו עשרה מעת לעת מן המולד אז יקדשה בימי אבלו ואין לקדשה כשהוא בתענית עד שיטעום מקודם ומכל מקום במוצאי יום הכפורים כיון שאז יוצאים מבית הכנסת בשמחה על מחילת העונות מקדשין אותה מיד

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here