9:7 Before wrapping oneself with the tallit one examines the tzitzit, to see if they are in order, and one needs to also check the threads that are in the holes and the turns, and separate (between) the threads, so that they are not tangled together. However, if one comes late to the synagogue, and while separating the threads and examining them, one will lose the opportunity to pray together with the congregation, one does not need to examine them or separate them. | קודם שיתעטף בטלית יבדוק את הציצית אם הן כשרות וצריך לבדוק גם את החוטין שהן בתוך הנקב ואת הכריכות וגם יפריד את החוטין שלא יהיו מהודקין זה בזה ואם נשתהה לבא לבית הכנסת שבעוד שיפריד את הציצית ויבדקן יתבטל מלהתפלל עם הצבור אינו צריך לבדקן ולהפרידן |
9:8 One says the (appropriate) blessing on
all the commandments, for doing them, meaning, before the actual
performance and immediately afterward the blessing the commandment must
be performed without pausing. Therefore, one takes the tallit with both
hands, and bear in mind that one is commanded by the Holy One, blessed
be He, to wrap oneself with the tzitzit in order that one may remember
all His commandments and perform them, as it is said: (1) ''That you may
look upon it and remember all the commandments of the Lord.'' Then while
still standing, one says the blessing: ''to wrap ourselves with the
tzitzit'', (the letter bet has the vowel patach _ ) (2) and immediately
cover one's head down to one's mouth. After that one raises the (tallit)
corners, around one's neck, and wraps them as the Arabs wrap, and
remains standing like this as long as it takes one to walk (six feet)
four cubits, and say the verses: ''how precious'', etc. After this one
may remove it from one's head. It is proper to take care not to let the
tzitzit drag on the floor, as this is contempt of the commandment;
therefore, one raises them. One can (to avoid this problem) tuck them
under the belt.
(1) Numbers 15:39 (2) In other words, one says ''ba-tzitzit'' rather than ''be-tzitzit''. |
כל המצות מברך עליהן עובר לעשייתן פירוש קודם העשיה ולאחר הברכה תיכף ומיד צריך לעשות את המצוה בלי הפסק לכן יאחוז את הטלית בשתי ידיו ויכון שצונו הקדוש ברוך הוא להתעטף בציצית כדי שנזכור את כל מצותיו לעשותם שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה' ויברך מעומד להתעטף בציצית הבי''ת בפתח ויתעטף מיד את ראשו עד למטה מפיו ואחר כך יעלה הכנפות על צוארו ויתעטף כעטיפת הישמעאלים ויעמוד כך כדי הילוך ארבע אמות ויאמר הפסוקים מה יקר וגו' ואחר כך יכול להסירו מעל ראשו ונכון להזהר משום ביזוי מצוה לכן יגביהן ויכול לתוחבן תוך החגורה |
9:9 One does not bless over the tzitzit
except in the day and not in the night. Care should be taken not to
bless over them until it (the light) is sufficient to distinguish
between blue and white. (1) If one puts on the small tallit while it is
still night, and did not bless over it, or put it on while one's hands
are still unwashed, and so did not bless over it, then when one blesses
on the large tallit, one should have in mind to include in this blessing
the small tallit as well. If one has no large tallit, then upon putting
on the small tallit in the daytime, with hands already washed, one
should say over it the blessing, ''concerning the commandment of the
tzitzit''. (the letter vav has the vowel patach _ ) If one put (the
small tallit) on while being unable to bless over it, then later on when
it is daytime and one's hands are washed one should take the fringes in
one's hands and say the blessing, ''concerning the commandment of the
tzitzit''. If one slept with the small tallit on, one should not bless
over it at all, but upon saying the blessing over the large tallit, one
should have in mind to include the small one as well.
(1) The blue referred to is the thread of techeilet, which used to be one of the four threads, then the source of the dye was lost. Some authorities today claim to have rediscovered it and we see more people wearing these now. |
אין מברכין על הציצית אלא ביום ולא בלילה ולכתחילה יזהר שלא יברך עליהם עד שיהא כל כך שיכיר בין תכלת ללבן ואם לבש את הטלית קטן בעוד לילה ולא בירך עליו או שלבשו בעוד שלא היו ידיו נקיות ולכן לא בירך עליו אזי כשהוא מברך על הטלית הגדול יכוון בברכה זו גם על הטלית קטן ומי שאין לו טלית גדול אם לובש את הטלית קטן ביום וידיו נקיות יברך עליו על מצות ציצית הוא''ו בפתח ואם לובשו כשאינו יכול לברך עליו אזי אחר כך כשהוא יום וידיו נקיות יקח את הציצית בידיו ויברך על מצות ציצית ואם ישן בטלית קטן לא יברך עליו אחר כך כלל אך כשמברך על טלית גדול יכוין לפוטרו |
To subscribe click here.