97:15 If in the month of Adar the (moon) was not seen until the night of
the 14th, which is the time of the Megillah reading,1 one should bless
first the moon and afterwards read the Megillah. If (the moon) is seen
in the middle of reading the Megillah, if it's at a time, that also
after one has finished the reading, there will still be time to bless,
one doesn't stop in the middle of the Megillah reading. However, if up
to one will finish reading the Megillah, the time (of blessing the New
Moon) will have passed, that is, if the whole congegration still have
not blessed it, they should stop and bless it, and afterwards complete
the (reading of the) Megillah. However, if only an individual hasn't
(yet) blessed it, so that if he stopped to bless it, he will need
afterwards to finish the Megillah by himself, he shouldn't stop, since
publicising the miracle (of Purim) is more important.
1) The Book of Esther. |
אם בחודש אדר לא נראתה עד ליל ארבעה עשר שהוא זמן קריאת המגילה יקדשו תחלה את הלבנה ואחר כך יקראו את המגילה ואם נראתה באמצע קריאת המגילה אם הוא בזמן שגם לאחר שיגמרו את הקריאה יהיה עוד זמן לקדשה אין מפסיקין באמצע קריאת המגילה אבל אם עד שיגמרו את המגילה יעבור זמנה אזי אם כל הקהל עדיין לא קדשו אותה יפסיקו לקדש אותה ואחר כך יגמרו את המגילה אבל אם רק יחיד לא קידש אותה שאם יפסיק לקדשה יצטרך אחר כך לגמור את המגילה ביחידות לא יפסיק משום דפרסומי ניסא עדיף |
98:1 Any work that's forbidden for one to do on Shabbat, is forbidden to
do on a festival. Just as on Shabbat it's forbidden to do even by a
Gentile, it's the same on a festival. Just as a person is commanded to
rest his animals on Shabbat, so he's commanded on a festival. There's no
difference between Shabbat and a festival except (concerning) food only,
as it was said:1 ''save that the every person must eat, that only may be
done by you'' that is kneading, baking, slaughtering and cooking,
carrying out and kindling, are allowed on a festival also when not for
food but for another purpose, as received the tradition our Rabbis, may
their memory be for a blessing, saying:2 ''within the permission of
food, they also permitted not for food rather for another purpose''. A
memorial candle shouldn't be lit on a festival.
1) Exodus 12:16. 2) Shulchan Aruch 510:1, 8. | כל מלאכה שאסור לעשותה בשבת אסור לעשותה ביום טוב וכמו שבשבת אסור לעשות אפילו על ידי אינו יהודי כמו כן ביום טוב וכשם שאדם מצווה על שביתת בהמתו בשבת כך הוא מצווה ביום טוב ואין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד שנאמר אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם דהיינו לישה אפיה שחיטה ובישול הוצאה והבערה מותרים ביום טוב גם שלא לצורך אוכל נפש אלא לצורך אחר כמו שקבלו רבותינו זכרונם לברכה דאמרינן בהו מתוך שהותרו לצורך אוכל נפש הותרו נמי שלא לצורך אוכל נפש אלא לצורך אחר ונר יום זכרון אין להדליק ביום טוב |
98:2 One doesn't make cheese on a festival and one doesn't make butter
on a festival. Similarly, one doesn't curdle milk by using rennet or
other things which gather the milk and cause it to stand. Similarly,
it's forbidden to separate the butterfat (cream) from the milk, unless
one leaves a little on the milk underneath like on Shabbat1 and also
this isn't allowed except what one needs for that day but for the sake
of tomorrow is forbidden because of ''preparing''.2 If one fears a
(financial) loss it's allowed to collect it using the method described
using a Gentile.
1) See Chapter 80:18. 2) See Chapter 101 | אין עושין גבינה ביום טוב ואין עושין חמאה ביום טוב וכן אין מעידין חלב על ידי קיבה או שאר דברים שיתקבץ החלב ויקפה וכן אסור לקלוט שומן החלב קרום מן החלב אלא שיניח מעט על החלב התחתונה כמו בשבת וגם זאת אינו מותר אלא מה שהוא צריך לבו ביום אבל לצורך מחר אסור משום הכנה ואם חושש להפסד מותר לקלוט בענין הנזכר על ידי אינו יהודי |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here