Audio by Ushy Fried

96:12 It's a mitzvah to increase slightly the lights at out Shabbat, and say the songs1 to accompany Shabbat as it exits in an honorable way, like the way one accompanies the King when he leaves the city. We mention Elijah the prophet and pray that he will come to announce the redemption, since Elijah doesn't come on Friday so as not to interrupt the Jews as they are getting what they need for Shabbat, and also on Shabbat we don't pray that he should come, since we have doubts if there are domains above ten (hands-breadth)2 and he can't come on Shabbat, for this reason, after Shabbat has passed and he could come, we pray that he will come and announce to us the good news, Further, there is a midrash that on every out Shabbat Elijah enters Gan Eden and sits beneath the Tree of Life and writes down the merits of every Jew who keeps the Shabbat and this is why we mention him then for good.

1) As in the prayer books for the conclusion of the Shabbat. 2) In Eruvin 43, the sages discuss whether the Shabbat boundary of 2000 cubits, which you are not allowed to travel beyond on Shabbat, also applies to one who flies in, like Elijah is supposed to, because the normal Shabbat domains do not apply above ten hands-breadths in the air. They didn't come to a decision so we don't invite Elijah to come during Shabbat.

מצוה להרבות קצת בנרות במוצאי שבת ולומר הזמירות ללות את השבת ביציאתו דרך כבוד כדרך שמלוין את המלך ביציאתו מן העיר ומזכירין אליהו הנביא ומתפללין שיבא ויבשר לנו הגאולה לפי שאין אליהו בא בערב שבת שלא לבטל את ישראל מעסקי צרכי השבת וגם בשבת אין מתפללין שיבא כיון דמספקא לן דלמא יש תחומין למעלה מעשרה ואינו יכול לבא בשבת ועל כן לאחר שעבר השבת שיכול לבא אנו מתפללים שיבא ויבשר לנו טוב ועוד אית במדרש דבכל מוצאי שבת אליהו נכנס לגן עדן ויושב תחת עץ חיים וכותב זכותן של ישראל המשמרים את השבת ולכן מזכירין אותו אז לטובה
96:13 One who is able to carry out a Melava Malka1 meal on bread and hot food, and to arrange his table well to honor those accompanying the Shabbat. One who can't eat bread should eat at least cake or fruits.

1) The feast of accompanying the Queen.

מי שאפשר לו יקיים סעודת מלוה מלכה בפת ותבשיל חם ויסדר שלחנו יפה לכבוד הלוית השבת ומי שאי אפשר לו לאכול פת יאכל לכל הפחות מיני מזונות או פירות
96:14 One who has already made Havdala can make it again for his sons who have reached the age of education1 to cover them for their obligation. all the more so for an adult, who makes Havdala for others. When one blesses ''who creates various kinds of spices'' one needs to smell them so that it won't be a blessing in vain (because the blessing on the kinds of spices at Havdala was only instituted for man's benefit)2 For women only one shouldn't make Havdala if one has already made (because some (authorities) say they (the women) are exempt).

1) The age when you can start to teach them about religion, such as simple blessings and so on. Usually from 5 years old. 2) According to the Rambam, the fragrant spices are to cheer up ones soul which is saddened at the departure of Shabbat.

מי שהבדיל כבר יכול להבדיל בשביל בניו שהגיעו לחינוך להוציאן ידי חובתן ומכל שכן בשביל גדול והמבדיל בשביל אחרים כשמברך בורא מיני בשמים צריך להריח בהם שלא תהא ברכתו לבטלה דברכת בורא מיני בשמים בהבדלה לא נתקנה אלא בשביל הנאת אדם ובשביל נשים לחוד אין להבדיל מי שהבדיל כבר משום דיש אומרים דפטורות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here